Inleiding
Begroting 2020: College Uitvoeringsprogramma 18-22 & Perspectiefnota 2020
Ten opzichte van het vorige begrotingsboek, de Programmabegroting 2019 bevat de nu voorliggende Programmabegroting 2020 de uitwerking van twee belangrijke en omvangrijke besluitvormingsmomenten:
- In de eerste plaats is dat de behandeling van het College Uitvoeringsprogramma 2018-2022 (CUP 18-22), dat wij u in de begrotingsraad van 7 november 2018 als apart voorstel hebben aangeboden naast de Programmabegroting 2019.
- In de tweede plaats is dat de behandeling van de Perspectiefnota 2020 in de raadsvergadering van 10 juli 2019.
Resultaat van deze twee stappen is een omvangrijk en gevarieerd uitgavenpakket als antwoord op de Amstelveense uitdagingen en ambities van dit moment. In totaal gaat het om afgerond € 8,5 miljoen aan structurele uitgaven en € 60 miljoen aan incidentele uitgaven in de jaren 2020-2023 met behoud van een structureel sluitende meerjarenbegroting en een acceptabele reservepositie.
Het boekwerk Programmabegroting bevat dus de vertaling van de reeds vastgestelde bestuurlijke kaders. Dit is de basis voor budgetrecht, uitvoering en verantwoording voor alle bestaande taken.
De basis voor de genoemde voorstellen is gelegd met het Coalitieakkoord “Een zekere en stabiele toekomst voor Amstelveen”, waarmee we na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 aan de slag zijn gegaan. Met als centraal uitgangspunt een Amstelveen waar het goed wonen en werken is. Daarbij hebben we oog voor het handhaven van een hoogwaardig voorzieningenniveau, een gezonde financiële positie en een lage lokale lastendruk.
Een belangrijk onderdeel van het College Uitvoeringsprogramma is de transformatieslag in het Sociaal Domein. Naast extra middelen zetten we in op transformatie binnen de bestaande budgetten. In totaal beloopt dit een uitgavenvolume van € 5 miljoen in de jaren 2020-2023. In deze Programmabegroting geven we een update van de voortgang. We leggen een herijking van de incidentele en structurele middeleninzet aan u voor, vergezeld van een concreet ingevuld dekkingsplan. "Zie hiervoor "Overzicht III", direct na dit Algemeen Beeld. Hier vindt u een uitvoeriger toelichting op de voortgang van de transformatieagenda en onderbouwde keuzes voor bijstellingen gaandeweg dit traject.
Met betrekking tot de Programmabegroting 2020 spelen nog twee zaken die van invloed zijn op de vast te stellen begrotingskaders:
- Voorafgaand aan de begrotingsbehandeling informeren wij u op de gebruikelijke wijze over de uitkomsten van de jaarlijkse septembercirculaire gemeentefonds (na Prinsjesdag) en de bekendmaking van het voorlopige budget voor de bijstandsgelden 2020 (BUIG), zodat deze informatie nog onderdeel kan uitmaken van de besluitvorming.
- De voorliggende begroting houdt, conform de Perspectiefnota 2020, rekening met incidentele en structurele bijdragen van de gemeente Aalsmeer in investeringen in de organisatie. De afgelopen maanden hebben wij veelvuldig overleg gevoerd met Aalsmeer over de noodzakelijke investeringen in ICT en digitalisering van de AA-organisatie en de bijdragen daarvoor in de meerjarenbegrotingen van Aalsmeer en Amstelveen. Helaas is het niet gelukt om daarover tot overeenstemming te komen. Aalsmeer is niet bereid om structureel dan wel incidenteel bij te dragen aan de noodzakelijke investeringen in de ICT en digitalisering op basis van de huidige verdeelsleutel Amstelveen 75% en Aalsmeer 25%. Dat betekent dat een zakelijk geschil is ontstaan tussen beide gemeenten. In verband hiermee zullen wij via de onder a) aangekondigde rapportage aanvullende voorstellen voorleggen voor de Amstelveense begroting 2020.
Verder kijken dan de Begroting 2020
Deze Programmabegroting 2020 staat in het perspectief van bredere en fundamentelere trajecten die meer tijd vragen en zich richten op latere jaren. In de eerste plaats betreft dit de realisatie van de nog openstaande ambities uit het Coalitie-akkoord (“CUP-III”). In de tweede plaats is een visie nodig om de groei van de stad en de impact daarvan te accommoderen (verdienmodellen, bovenwijkse voorzieningen). In de derde plaats gaat een traject begrotingsdoorlichting in beeld brengen welke mogelijkheden er zijn om beleid te herijken en binnen de bestaande begrotingskaders financiële ruimte vrij te maken (“oud voor nieuw”). In de vierde plaats speelt de gedachtevorming over het risicobeleid/activabeleid om een gezonde financiële positie op langere termijn te bestendigen.
Deze thema’s zullen in de periode tot en met de Perspectiefnota 2021 uitvoerig aan de orde komen en tot voorstellen leiden die u ter besluitvorming krijgt voorgelegd.
De in het Coalitie akkoord en Collegeprogramma geformuleerde financiële uitgangspunten zijn daarbij voor ons leidend, omdat wij ons verantwoordelijk weten om een financieel gezonde gemeente te blijven en door te geven aan onze kinderen. Zo schuiven we geen lasten door naar volgende generaties. We geven niet meer uit dan er binnen komt. Voordat we nieuw geld uitgeven kijken we kritisch naar bestaande middelen. En tot slot: we verhogen de lokale lasten zo min mogelijk. We werken met een structureel sluitende meerjarenbegroting en een gezonde buffer om risico’s op te vangen. We sparen vooraf voor grootschalige stadsvernieuwing in de toekomst.
Leeswijzer
Deze begroting is de uitwerking van de Perspectiefnota 2020. Dit hoofdstuk Algemeen Beeld geeft een samenvattend totaalbeeld van de begroting. Na de leeswijzer en een overzicht met de te autoriseren begrotingsbedragen volgt de concrete uitwerking van de begroting in zes bestuurlijke programma’s, een programma “Bedrijfsvoering” en een hoofdstuk “Algemene dekkingsmiddelen”. In het tweede deel van dit boekwerk volgen paragrafen die wettelijk voorgeschreven thema’s behandelen.
In nauwe samenhang met het voorliggende begrotingsboek komen de volgende zaken via aparte voorstellen, c.q. aanvullende informatievoorziening aan de orde:
- De uitkomsten van het bestuurlijk overleg met Aalsmeer over de Aalsmeerse bijdrage in investeringen in de organisatie.
- De uitkomsten van de septembercirculaire gemeentefonds en de nieuwe BUIG-bugetten.
- Het raadsvoorstel Tarievennota met bij deze begroting behorende tariefsvoorstellen.
Financieel begrotingsbeeld
Hieronder vindt u een samenvatting van het begrotingsbeeld 2020-2023 als uitwerking van de Perspectiefnota 2020. Na het overzicht volgt een toelichting.
STRUCTUREEL BEGROTINGSBEELD BEGROTING 2020-2023 | ||||
bedrag x € 1.000 | ||||
positief bedrag is tekort; negatief bedrag is tekortverlaging/overschot | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
a) Vertrekpositie: Begrotingsboek 2019 | ||||
Structurele begrotingssaldi begrotingsboek 2019 (blz.20) | -2.367 | -2.193 | -1.908 | -1.908 |
b) Aanvullende besluitvorming begrotingsraad 7nov18: CUP 18-22 | ||||
b1) College Uitvoeringsprogramma 2018-2022, structureel | 4.742 | 4.757 | 4.872 | 4.872 |
b2) Structureel dekkingsplan CUP '18-'22 | -2.515 | -2.515 | -3.015 | -3.015 |
c) Perspectiefnota 2020 | ||||
c1) bestedingsvoorstellen, structureel | 3.712 | 4.638 | 3.672 | 3.672 |
c2) dekkingsplan, structureel | ||||
c2.1) bijdrage Aalsmeer, structureel | -550 | -630 | -650 | -650 |
c2.2) overige dekkingsmaatregelen, structureel | -1.500 | -2.600 | -3.000 | -3.000 |
c3) meicirculaire gemeentefonds | -200 | -850 | -200 | -200 |
STRUCTURELE BEGROTINGSPOSITIE 2020-2023 | 1.322 | 607 | -229 | -229 |
d) Eenmalige middelen | ||||
d1) eenmalige toekenningen t/m Persp.nota 2020 | 29.995 | 16.589 | 9.681 | 4.025 |
d2) winstafdrachten grondexploitaties / locatie ontwikkeling | -3.121 | -5.336 | -5.484 | -2.767 |
d3) verkoop Eneco | -15.000 | |||
d4) overige besluitvorming baten eenmalige middelen | -1.650 | -700 | -700 | |
d5) bijdrage Aalsmeer, incidenteel | -2.388 | -950 | -350 | |
d6) inzet specifieke reserves/stelposten | ||||
* eenm. uitg. sociaal domein via meicirc.19/stelpost BUIG | -404 | -177 | ||
* inzet reserve sparen vooraf voor onderwijshuisvesting | -2.000 | -8.000 | -5.000 | -3.700 |
* inzet reserve duurzaamheid voor duurzaamheid | -725 | -825 | -325 | -325 |
Totaal saldi eenmalige middelen | ||||
# Eenmalige inzet middelen t.l.v. algemene reserve | 4.706 | 601 | ||
# Eenmalig surplus t.g.v. algemene reserve | -2.178 | -2.768 | ||
BEGROTINGSSALDO STRUCTUREEL & INCIDENTEEL | ||||
# Per saldo t.l.v. de algemene reserve | 6.028 | 1.208 | ||
# Per saldo t.g.v. de algemene reserve | -2.407 | -2.997 | ||
6.028 | 1.208 | -2.407 | -2.997 |
Structurele begrotingspositie
Vertrekpunt voor de voorliggende begroting is het meerjarenperspectief 2020-2022 in het boekwerk Programmabegroting 2019 (regel a). Aanvullend is verwerkt de besluitvorming over het College Uitvoeringsprogramma 2018-2022 (regel b), alsmede de besluitvorming bij de Perspectiefnota 2020 (regel c). Samen leidt dit tot een structureel sluitend beeld vanaf 2022 met een klein plusje van afgerond € 0,2 miljoen. In 2020/2021 is incidenteel sprake van tekorten die ten laste van de algemene reserve komen. Dit zijn de structurele begrotingssaldi conform het raadsvoorstel bij de Perspectiefnota 2020 zoals behandeld in de raadsvergadering van 10 juli 2019.
Het CUP 18-22 en de Perspectiefnota 2020 geven samen invulling aan extra structurele uitgaven tot een bedrag van afgerond € 8,5 miljoen (b1+c1). " Overzicht I " direct achter dit Algemeen Beeld geeft hiervan een totaaloverzicht. Hier staan in dezelfde orde dekkingsmiddelen tegenover, waaronder extra middelen via het Regeerakkoord Rutte III (a+b2+c2). Eén van de grotere “eigen” dekkingsmaatregelen is een verhoging van de opbrengst toeristenbelasting met structureel € 2 miljoen per 2020 (deels door een autonome groei van het aantal overnachtingen en deels door een aanpassing van het tarief aan het niveau van de regio).
De regel meicirculaire (c3) bevat een relatief gering saldo, waarachter grote mutaties schuilgaan. Enerzijds is dat het structureel verhogen van de uitgaven Jeugd (met name het werkelijke uitgavenniveau specialistische jeugdhulp, afgerond € 3 miljoen). Anderzijds staan daar extra gelden van het Rijk en de volledige inzet van de nog beschikbare stelpost BUIG tegenover.
De toekomstige ontwikkeling van de financiële verhouding is hoogst onzeker met een fors negatief risico voor de structurele begrotingspositie (bekostiging Jeugd/Wmo, doordecentralisatie Beschermd Wonen, verdeling BUIG-gelden, verdeelmaatstaf WOZ, opschalingskorting en de lopende algehele herziening van de verdeling van het gemeentefonds).
De voorliggende begroting houdt, conform de Perspectiefnota 2020, rekening met incidentele en structurele bijdragen van de gemeente Aalsmeer in investeringen in de organisatie (c2.1 en d5). De afgelopen maanden hebben wij veelvuldig overleg gevoerd met Aalsmeer over de noodzakelijke investeringen in ICT en digitalisering van de AA-organisatie en de bijdragen daarvoor in de meerjarenbegrotingen van Aalsmeer en Amstelveen. Helaas is het niet gelukt om daarover tot overeenstemming te komen. Aalsmeer is niet bereid om structureel dan wel incidenteel bij te dragen aan de noodzakelijke investeringen in de ICT en digitalisering op basis van de huidige verdeelsleutel Amstelveen 75% en Aalsmeer 25%. Dat betekent dat een zakelijk geschil is ontstaan tussen beide gemeenten. In verband hiermee zullen wij, samen met de gebruikelijke rapportage over de uitkomsten van de septembercirculaire en de toedeling van de bijstandsgelden (BUIG), aanvullende voorstellen voorleggen voor de Amstelveense begroting 2020.
Eenmalige middelen
Naast structurele middelen zijn er eenmalige middelen. Dit betreft in de eerste plaats de tot en met de Perspectiefnota 2020 toegekende eenmalige middelen. Dit gaat om afgerond € 30 miljoen in 2020, aflopend naar € 4 miljoen in 2023. In totaal afgerond € 60 miljoen. Zie "Overzicht II" aan het eind van dit Algemeen Beeld.
Vervolgens staan onder de posten d1 t/m d6 verschillende incidentele inkomsten, c.q. dekkingsmiddelen vermeld. Dit betreft het totaal aan geraamde winstafdrachten uit grondexploitaties en locatie-ontwikkelingen, het niet apart bestemde/gereserveerde deel van de verwachte verkoopopbrengst Eneco, een bijdrage van Aalsmeer en de inzet van enkele specifieke reserveringen (reserves onderwijshuisvesting en duurzaamheid en stelpost BUIG).
De resterende eenmalige mutaties (regel d4) zijn uitvloeisel van eerdere besluitvorming over de vervroegde betaling van de bijdrage A9 (rentewinst) en het vanuit de bedrijfsvoering “terugbetalen” van het krediet ICT-hardware cf. raadsbesluit van 16 mei 2018.
Reserves en voorzieningen
Algemene reserve en reserve “sparen vooraf”
De achterliggende jaren hebben we een bijstelling van het financieel beleid ingezet, waarmee we anticiperen op het opdrogen van de stroom van grondexploitaties en het gaandeweg ouder worden van de bestaande wijken en voorzieningen. Ook afwegingen om bij grondexploitaties de inhoudelijke invulling zwaarder te laten wegen en opbrengstmaximalisatie minder leidend te laten zijn beperken de (potentiële) inkomstenstroom. Deze ontwikkelingen vragen een koerswijziging op basis van een lange termijnvisie om het hoge Amstelveense voorzieningenniveau duurzaam betaalbaar in stand te houden. De achterliggende jaren is een aanzet gegeven met de instelling van een reserve “ sparen vooraf ” met een bijbehorende structurele dotatie van € 4 miljoen in 2018/19 en structureel € 3 miljoen vanaf 2020.
Het Coalitie-akkoord 2018-2022 “Een zekere en stabiele toekomst voor Amstelveen” bevestigt expliciet de voortzetting van dit beleid en geeft hieraan een nadere duiding door de bestemming van de reserve “Sparen vooraf” te concretiseren tot “ de verwachte uitgaven voor grootschalige stadsvernieuwing in de toekomst waar de maatschappelijke effecten voor een periode van minimaal zeven jaar voelbaar zijn. ”
Dit sluit ook bij twee algemene financiële uitgangspunten die het Coalitie akkoord noemt:
- geen lasten doorschuiven naar de toekomst.
- niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt.
Dit is consistent met het feit, dat de huidige begroting/generatie ook niet wordt belast voor de tot dusver gepleegde grote investeringen, c.q. gerealiseerde voorzieningen waar wij nu gebruik van maken.
De in het Coalitie akkoord en Collegeprogramma geformuleerde financiële uitgangspunten zijn voor ons leidend, omdat wij ons verantwoordelijk weten om een financieel gezonde gemeente te blijven en door te geven aan onze kinderen.
In de Perspectiefnota 2020 is de urgentie gesignaleerd van een bredere en fundamentelere bezinning op een toekomstvast financieel beleid. We bereiken de grenzen van de spankracht van de huidige systematiek. De nog openstaande ambities van het College Uitvoeringsprogramma, inclusief investeren in de organisatie, overstijgen de beschikbare middelen. Naast een oplopende beheeropgave dienen zich ontwikkelvragen aan. Die betreffen echter geen uitleggebieden, maar binnenstedelijke herontwikkeling, veelal op locaties die niet in bezit zijn van de gemeente. Dat heeft een geheel andere financiële impact (verdienmodellen, bovenwijkse voorzieningen) en vraagt nader onderzoek en visievorming. In samenhang hiermee starten wij tevens een traject begrotingsdoorlichting om in beeld te brengen welke mogelijkheden tot herijking van beleid er zijn en hoe binnen de bestaande begrotingskaders financiële ruimte vrijgemaakt kan worden (“oud voor nieuw”).
Ter ondersteuning van deze bredere bezinning en visievorming, die wij onverminderd in samenspraak met uw raad vormgeven, hebben wij als bijlage bij de Perspectiefnota een notitie risicomanagement en activabeleid aangereikt. Deze notitie geeft een samenhangend totaalbeeld van het bestaande financiële beleid en agendeert de nieuwe vraagstellingen die op ons afkomen als het gaat om het bestendigen van een duurzaam gezonde financiële positie op langere termijn. Het geeft ook een eerste aanzet om de doorontwikkeling van het risicomanagement de komende tijd hoog op de agenda te zetten.
Samen met de algemene reserve fungeert de reserve “sparen vooraf” als gemeentelijke buffer. De algemene reserve is daarnaast de dekking van andere nieuwe investeringen en het financieren van ingroeiscenario’s.
Met als randvoorwaarde het behoud van een acceptabele reservepositie is vanuit een integrale afweging de inzet van de reserve sparen vooraf betrokken bij het inpassen van voorliggende investeringen in samenleving en organisatie waarmee wij verder willen, c.q. moeten. Concreet heeft dit geleid tot de volgende besluitvorming bij de Perspectiefnota 2020, die is verwerkt in deze Programmabegroting 2020:
- De in het kader van de verkoop van Eneco voorziene toevoeging van eenmalig € 10 miljoen aan de reserve sparen vooraf komt te vervallen. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de algemene reserve.
- De investeringen in onderwijshuisvesting (nieuwbouw KKC en meerkosten gymzalen HWC, c.a.) tot een totaalbedrag van € 18,7 miljoen in de jaren 2020-2023 komen ten laste van de reserve sparen vooraf.
- De aparte bestemmingsreserve onderwijshuisvesting VO komt daarmee te vervallen en het daarin nog beschikbare restantbedrag van € 3,7 miljoen komt ten gunste van de reserve sparen vooraf.
De reserve “sparen vooraf” vervult samen met de algemene reserve de bufferfunctie voor onvoorziene calamiteiten en uit dien hoofde is de minimale omvang voor beide reserves samen bepaald op € 15 miljoen (besluitvorming Kadernota 2018).
Uitgangspunt van beleid is verder, dat er niet voor verschillende begrotingsonderdelen afzonderlijke buffers (bestemmingsreserves) worden gevormd. Dat vormt ook het uitgangspunt voor de risico-analyse ter onderbouwing van de gewenste minimum-omvang van de gemeentebreed benodigde buffer. Nauw hieraan verbonden is, dat de algemene reserve tevens voldoende handelingsmarge biedt voor frictie- en transitiekosten en eenmalige beleidsintensiveringen c.q. bestuurlijke prioriteiten in brede zin.
Onderstaande overzichten zetten de actuele stand en ontwikkeling van de algemene reserve en de reserve “sparen vooraf” op een rij. De geraamde stand van de algemene reserve komt eind 2023 uit op afgerond € 11 miljoen. Dit wijkt € 0,4 miljoen af van het overzicht van de algemene reserve zoals opgenomen in het raadsvoorstel bij de Perspectiefnota 2020 (blz. 8 van het raadsvoorstel). Dit verschil betreft de verwerking van bij de behandeling van de Perspectiefnota aanvaarde amendement/moties. In de financiële toelichtingen op de programma’s (was-wordt tabel) zijn deze terug te vinden.
bedrag x € 1.000 | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Geraamde stand per 1jan | 12.974 | 6.945 | 5.737 | 8.144 | |
Mutaties besl.v. t/m Perspectiefnota 2020 | |||||
Structurele begrotingssaldi | -1.322 | -607 | 229 | 229 | |
Winstafdrachten grondexploitaties | 1.621 | 528 | 1.505 | ||
Opbrengsten aanvullende locatie-ontwikk. | 1.500 | 4.808 | 3.979 | 2.767 | |
Verkoop Eneco (a) | 15.000 | (a) | |||
Overige besl.v. dotaties eenm.middelen (b) | 1.650 | 700 | 700 | (b) | |
Bijdrage Aalsmeer, incidenteel | 2.388 | 950 | 350 | ||
Eenmalige toekenningen t/m Perspectiefnota 2020 (c) | -29.995 | -16.589 | -9.681 | -4.025 | (c) |
* dekking via inzet stelpost BUIG | 404 | 177 | 0 | 0 | |
* dekking via inzet reserve sparen vooraf (ond.huisv.) | 2.000 | 8.000 | 5.000 | 3.700 | |
* dekking via inzet reserve duurzaamheid | 725 | 825 | 325 | 325 | |
P.M.-posten | |||||
Financiële verhouding (gem.fondscirc. & BUIG) | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Rekeningresultaten | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Openstaande agenda CUP 18-22 | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Mobiliteit/grote projejcten | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Groei van de stad | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
stand algemene reserve 31dec | 6.945 | 5.737 | 8.144 | 11.140 |
(a) netto t.g.v. alg reserve na dotatie aan reserve duurzaamheid; cf. besl.v. Perspectiefnota 2020
(b) renteverg. vervr. betaling bijdr. A9; kred. hardw. ICT tlv bedrijfv.(4jr 0,7mln. '19/'22).
(c) cf. specificatie apart overzicht.
bedrag x € 1.000 | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Geraamde stand "Sparen vooraf" per 1jan | 9.628 | 14.328 | 9.328 | 7.328 |
Voeding: | ||||
Structurele dotatie | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Eenmalige dotaties | 3.700 | p.m. | p.m. | p.m. |
Onttrekking: | ||||
KKC | -2.000 | -8.000 | -5.000 | |
HWC, gymzalen c.a. | -3.700 | |||
stand per 31dec | 14.328 | 9.328 | 7.328 | 6.628 |
Overige reserves en voorzieningen
Voor het overige bevat de begroting tal van specifieke mutaties in reserves en voorzieningen. Deze staan per programma vermeld en onder bijlagen staat een totaaloverzicht "Verloop reserves en voorzieningen". Een totaaloverzicht van de gemeentelijke reservepositie komt ook aan de orde in de paragrafen Weerstandsvermogen en Financiering. Dit geeft verder geen aanleiding tot beschouwingen in dit Algemeen Beeld.
Tarievenbeleid
Algemene uitgangspunten
De algemene uitgangspunten voor het gemeentelijk tarievenbeleid zijn:
- Een terughoudend beleid ten aanzien van lastenverhoging;
- Het hanteren van maximaal kostendekkende tarieven;
- Het toepassen van een jaarlijkse indexering voor loon- en prijsontwikkeling. Bij de Perspectiefnota 2020 is de indexering voor 2020 vastgesteld op 2,75%, waarbij melding is gemaakt van onzekerheid omtrent de uitkomst van lopende cao-onderhandelingen. Inmiddels is een nieuwe cao gemeenten 2019/2020 bekend en doorgerekend. Dit resulteert in een kleine aanpassing van de gehanteerde tariefindex van 2,75% naar 2,5%.
Ontwikkeling woonlasten (OZB, rioolrecht, afvalstoffenheffing): stijging van 4,8%
Het deel van de lokale lasten dat voor de burger het meest herkenbaar is en jaarlijks terugkeert betreft de zogeheten woonlasten. Dit betreft de onroerende zaakbelasting (OZB), het rioolrecht en de afvalstoffenheffing. De tariefvoorstellen bij deze begroting leiden samengevat tot het volgende woonlasten plaatje:
OZB | + 2,50% | |
Rioolheffing | + 0,00% | |
Afvalstoffenheffing | + 11,40% |
Voor een meerpersoonshuishouden in een koopwoning met een gemiddelde woningwaarde stijgen de woonlasten met afgerond 4,8%, c.q. € 35,00 per jaar. Dit komt vooral door een onbeïnvloedbare kostenstijging op afvalverwerking (nieuwe Rijksbelasting en ontwikkelingen wereldmarkt). Naar de toekomst toe vormen de problemen bij de AEB een risico.
Het rioolrecht wordt niet verhoogd en de aanpassing van de ozb blijft beperkt tot een inflatiecorrectie van 2,5%.
Geen hogere OZB aanslag door sterke stijging woningprijzen
Voor wat betreft de OZB verhogen we de gemiddelde aanslag voor de burger met het inflatiebedrag. De stijging van de woningprijzen leidt in totaliteit niet tot een extra verhoging van de OZB-aanslag (“de burger betaalt zijn OZB aanslag niet uit zijn woningwaarde, maar uit zijn inkomen”). Tegelijkertijd leidt de bovengemiddelde stijging van de woningprijzen in Amstelveen wel tot een fors, oplopend nadelig herverdeeleffect op het gemeentefonds. Voor de periode 2017-2020 gaat dit inmiddels cumulatief over een structureel nadeel van meer dan € 2 miljoen. Dat komt overeen met circa 20% van de Amstelveense OZB-opbrengst over woningen.
Het nadelig effect op de algemene uitkering is het gevolg van de verschillen in waarde ontwikkeling “in den lande”, c.q. van de bovengemiddelde stijging van de woningprijzen in Amstelveen. Dit staat los van het tarief dat de gemeente hanteert. Een hoger tarief maakt dit nadeel niet minder.
Er loopt op dit moment een algehele herziening van de verdeelsystematiek voor het gemeentefonds, waarin ook de onderhavige verevening van de belastingcapaciteit van gemeenten wordt bezien. Voor Amstelveen kan dit grote gevolgen hebben.
De ongunstige verdeelsystematiek in het gemeentefonds legt een steeds zwaardere hypotheek op de bestedingsruimte van de gemeente. Hiermee wordt de vraag steeds prangender in hoeverre de negatief uitwerkende verdeelsystematiek noodzaakt tot aanpassing van het gemeentelijk OZB-beleid.
Overige tariefvoorstellen
- Conform de besluitvorming over de Nota Accommodatiestrategie en toeristenbelasting in de raadsvergadering van 10 juli 2019 wordt het tarief voor de toeristenbelasting (gefaseerd) meer in overeenstemming gebracht met de regio, zonder daarin voorop te lopen. De hiermee samenhangende meeropbrengst toeristenbelasting is ingeboekt in de Perspectiefnota 2020 en verwerkt in de voorliggende (meerjaren)begroting.
- De bedrijfsvoering van Zorgvlied staat onder druk. Dit krijgt nadrukkelijke aandacht via een apart traject om te komen tot een nieuw, meerjarig bedrijfsplan.
- Een voorstel voor de bouwleges 2020, gebaseerd op een actuele prognose van bouwvolumes en relevante kosten en opbrengsten, is in voorbereiding voor de raadsvergadering van december.
Structurele middeleninzet
bedrag x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | port.- | structureel | ||||
houder | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
1. Sociaal Domein | ||||||
Wmo, samenkracht en participatie & transformatie | ||||||
Transformatie (via herschikking bestaand budget) | Ba | |||||
# Regie, kosteneffectiviteitsanalyse | 100 | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
# Aanpak laaggeletterdheid | 50 | 50 | 50 | 50 | CUP18-22 | |
# Arbeidsmarkt, doelgroepen | 200 | 200 | 200 | 200 | CUP18-22 | |
# Aanpak armoede en schulden | 100 | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
# Verbetering ketenzorg dementie | 100 | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
# Ondersteuning GGZ in de wijken | 100 | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
# Ondersteuning Licht verstandelijke beperking | 100 | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
Dekking binnen zorg/werk via transformatie | -750 | -750 | -750 | -750 | ||
Mantelzorgondersteuning | Ba | 200 | 300 | 500 | 500 | CUP18-22 |
Kinderparticipatie | Be | 16 | 16 | 16 | 16 | CUP18-22 |
Wmo | ||||||
Hogere loonschaal Hbh | Ba | 700 | 700 | 700 | 700 | CUP18-22 |
Abonnementstarief Wmo | Ba | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | CUP18-22 |
Hogere aanbesteding hulpmiddelen Wmo | Ba | 250 | 250 | 250 | 250 | CUP18-22 |
Groei aanvraag hulpmiddelen Wmo | Ba | 450 | 300 | 300 | 300 | PN20/meicirc19 |
Groei aanvragen Hbh & beleiding | Ba | 300 | 300 | 300 | 300 | PN20/meicirc19 |
Jeugd | ||||||
Toegang jeugdhulp, struct. maken tijd. uitbr. | 139 | 139 | 139 | 139 | CUP18-22 | |
Ondersteuner hogere hulpvraag | 63 | 63 | 63 | 63 | CUP18-22 | |
Meerkosten GZ psycholoog | 24 | 24 | 24 | 24 | CUP18-22 | |
Financieel nadeel specialistische jeugdhulp | Be | 3.250 | 3.000 | 2.800 | 2.800 | PN20/meicirc19 |
Grip op kosten jeugdhulp | Be | 115 | 115 | 115 | 115 | PN20/meicirc19 |
* bijdrage Aalsmeer | -29 | -29 | -29 | -29 | PN20/meicirc19 | |
Kinderopvang | Be | 180 | 180 | 180 | 180 | PN20/meicirc19 |
Werk en inkomen | ||||||
Schuldhulpverlening, structureel maken tijd. uitbr. | 66 | 66 | 66 | 66 | CUP18-22 | |
Dienstverl. <70% loonw. (netto incl. terugverdienen) | 150 | 165 | 180 | 180 | CUP18-22 | |
Uitvoering Participatiewet (uitbr. doelgroepen/klanten) | 300 | 300 | 300 | 300 | CUP18-22 | |
Re-integratie | Ba | 100 | 100 | 100 | 100 | PN20/meicirc19 |
* eigen uitvoering via Werkplein | -100 | -100 | -100 | -100 | PN20/meicirc19 | |
Volksgezondheid | ||||||
OGZ Amstelland | Ba | 140 | 140 | 140 | 140 | PN20 |
Invoering Wet verplichte GGZ (wvggz) | Ba/Bu | 72 | 72 | 72 | 72 | PN20/meicirc19 |
sub-totaal Sociaal Domein | 7.386 | 7.101 | 7.116 | 7.116 | ||
2. Onderwijs en ontplooiing | ||||||
Cultuur | ||||||
Weeffout cultuurbezuiniging | Ra | 100 | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 |
Laagdrempelige cultuur voor kinderen | Ra | 50 | 50 | 50 | 50 | CUP18-22/amend. |
Beleidsintensiveringen lokale cultuur agenda | ||||||
* capaciteit (beleids)uitvoering cultuur | Ra | 80 | 80 | 80 | 80 | PN20 |
* instandhouding monumenten | Ra | 19 | 19 | 19 | 19 | PN20 |
Toekomstbestendige lokale media | El | 60 | 60 | 60 | 60 | PN20 |
Onderwijs | ||||||
Intensivering lokaal onderwijsbeleid | Be | 75 | 75 | 75 | 75 | CUP18-22 |
VVE, toegang peuters voorschoolse voorziening | Be | 150 | 150 | 150 | 150 | CUP18-22 |
Leerlingenvervoer | Be | 115 | 115 | 115 | 115 | PN20 |
* dekking via CUP-budget lokaal onderw.bel. | -115 | -115 | -115 | -115 | ||
sub-totaal Onderwijs en ontplooiing | 534 | 534 | 534 | 534 | ||
3. Economische zaken | ||||||
Evenementencoördinatie structureel maken | Go | 85 | 85 | 85 | 85 | PN20 |
sub-totaal Economische zaken | 85 | 85 | 85 | 85 | ||
4. Openbare ruimte | ||||||
Omgevingsdienst | Ra | 37 | 37 | 37 | 37 | PN20 |
wegen en verkeer | ||||||
Actualisering areaal buitenruimte | Go | 12 | 53 | 57 | 57 | PN20 |
Overwerk gladheidsbestrijding | Go | 50 | 50 | 50 | 50 | PN20 |
Waterschapsbelasting | Go | 50 | 50 | 50 | 50 | PN20 |
Toezicht kabels en leidingen | Go | 60 | 60 | 60 | 60 | CUP18-22 |
* heffing kabels en leidingen | -101 | -101 | -101 | -101 | CUP18-22 | |
groen en milieu | ||||||
Bestekken groenonderhoud | Go | 400 | 300 | 200 | 200 | CUP18-22 |
Voorman participatie (social return) | Go | 78 | 78 | 78 | 78 | CUP18-22 |
Specialist bodem en milieu | Go | 76 | 76 | 76 | 76 | CUP18-22 |
deltaplan duurzaamheid (deel progr.4) | ||||||
Energietransitie gebouwde omgeving | Go | 150 | 150 | 150 | 150 | CUP18-22 |
Strategisch adviseur duurzaamheid | Go | 100 | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 |
kostendekkende exploitaties | ||||||
Kostenontwikkeling huishoudelijk afval | Go | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | PN20 |
* dekking via egalisatievoorziening en tarief | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 | ||
Formatie riolering | Go | 104 | 104 | 104 | 104 | PN20 |
* bijdr. Ameer | -26 | -26 | -26 | -26 | ||
* omzetting beheergelden | -78 | -78 | -78 | -78 | ||
sub-totaal Openbare ruimte | 912 | 853 | 757 | 757 | ||
5. Ruimtelijke ontwikkeling | ||||||
deltaplan duurzaamheid (deel progr.5) | ||||||
Gemeentelijke gebouwen energielabel A, fase I | Go | -68 | -68 | -68 | -68 | CUP18-22 |
mobiliteit | ||||||
Openbaar vervoer, verbetering netwerk | 100 | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
Projectcommunicatie stedelijke projecten | 50 | 50 | 50 | 50 | CUP18-22 | |
* dekking uit projecten | -50 | -50 | -50 | -50 | ||
investeren in stedelijke ontwikkeling | ||||||
* adv.cap. bestemmingsplannen | 102 | 102 | 102 | 102 | CUP18-22 | |
* adv.cap. ruimtelijk beleid | 120 | 120 | 120 | 120 | CUP18-22 | |
* onderzoek & visievorming binnenst. ontwikk. | 120 | 120 | 120 | 120 | CUP18-22 | |
* grafisch vormgever | 18 | 18 | 18 | 18 | CUP18-22 | |
* afdelingsondersteuning | 80 | 80 | 80 | 80 | CUP18-22 | |
Dekking via reallocatie capaciteit (deels) | -100 | -100 | -100 | -100 | ||
wonen | ||||||
Uitvoeringsregels wonen | El | 100 | 100 | 100 | 100 | PN20 |
Huurdersondersteuning !Woon | El | 55 | 55 | 55 | 55 | PN20 |
sub-totaal Ruimtelijke ontwikkeling | 527 | 527 | 527 | 527 | ||
6. Bestuur, bevolking en veiligheid | ||||||
Areaal/wettelijke taken Burgerzaken | Bu | 263 | 263 | 263 | 263 | PN20 |
* dekking binnen bedrijfsvoering | -113 | -113 | -113 | -113 | ||
Veiligheidsregio | Bu | 140 | 140 | 140 | 140 | PN20 |
Handhaving kinderopvang | Ra | 50 | 50 | 50 | 50 | PN20 |
sub-totaal Bestuur, bevolking en veiligheid | 340 | 340 | 340 | 340 | ||
7. Bedrijfsvoering | ||||||
Informatiebeheer | ||||||
Formatie ICT op sterkte (reviews) | ||||||
* niet gereal. reductie team info | Be | 88 | 88 | 88 | 88 | PN20 |
* capaciteit beheer bestaande infrastructuur | Be | 104 | 104 | 104 | 104 | PN20 |
* applicatiebeheerder financieel systeem | Be | 104 | 104 | 104 | 104 | PN20 |
* applicatiebeheerder belastingen | Be | 104 | 104 | 104 | 104 | PN20 |
Continuïteit hardware en licenties | Be | 515 | 515 | 515 | 515 | PN20 |
ICT, fase II | Be | 299 | 484 | 914 | 914 | PN20 |
* dekking binnen bestaande bedrijfsvoering | -1.500 | -1.500 | ||||
Digitale Transformatie (I) | Be | 1.700 | 1.700 | 1.700 | 1.700 | CUP18-22 |
Digitale Transformatie (II) | Be | 745 | 1.045 | 1.145 | 1.145 | PN20 |
Overig | ||||||
Directie | Be | 84 | 84 | 84 | 84 | CUP18-22 |
Bezwaar en beroep | Bu | 76 | 76 | 76 | 76 | CUP18-22 |
Klachtencoördinatie | Bu | 127 | 127 | 127 | 127 | CUP18-22 |
I-Control | Be | 128 | 128 | 128 | 128 | PN20 |
* bijdrage Aalsmeer (25%) | -32 | -32 | -32 | -32 | ||
5e bestuursadviseur | Be | 120 | 120 | 120 | 120 | PN20 |
Loongebouw team Handhaving | Ra | 45 | 45 | 45 | 45 | PN20 |
* dekking via inlevering 0,5 vte BOA | -45 | -45 | -45 | -45 | ||
sub-totaal Bedrijfsvoering | 4.162 | 4.647 | 3.677 | 3.677 | ||
8. Algemene Dekkingsmiddelen | ||||||
Afschaffen hondenbelasting | Ra | 237 | 237 | 237 | 237 | CUP18-22 |
Gemeentebelastingen Amstelland | Ra | 207 | 207 | 207 | 207 | PN20 |
Besparingsverlies vrijval lening Cobra museum | Ra | 400 | 800 | 800 | 800 | PN20 |
Inzet taakmut. Gemeentefonds OGZ | -48 | -48 | -48 | -48 | PN20 | |
Inzet taakmut. Gemeentefonds Handh. kinderopv. | -50 | -50 | -50 | -50 | PN20 | |
Inzet stelpost Sociaal Domein | -1.900 | -1.900 | -1.900 | -1.900 | CUP18-22 | |
Inzet stelpost BUIG en extra middelen Jeugd | -4.338 | -3.938 | -3.738 | -3.738 | PN20/meicirc19 | |
sub-totaal Algemene Dekkingsmiddelen | -5.492 | -4.692 | -4.492 | -4.492 | ||
TOTAAL | 8.454 | 9.395 | 8.544 | 8.544 |
Eenmalige middeleninzet
bedrag x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | port.- | eenmalig | ||||
houder | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
1. Sociaal Domein | ||||||
1.1. Wmo, samenkracht en participatie | ||||||
Transformatie (via herschikking bestaand budget) | ||||||
# Aanpak armoede en schulden | Ba | 50 | 50 | 50 | CUP18-22 | |
# Versterken signalering en bereik | Ba | 50 | 50 | 50 | CUP18-22 | |
# Gebiedgericht werken | Ba | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
# Sociale wijkaanpak | Ba | 50 | 50 | 50 | CUP18-22 | |
# Zorginnovatiefonds | Ba | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
# Ondersteuning GGZ in de wijken | Ba | 100 | CUP18-22 | |||
# Ondersteuning Licht verstandelijke beperking | Ba | 100 | CUP18-22 | |||
# Eenzaamheidsaanpak | Ba | 150 | 150 | CUP18-22 | ||
# Gezond in Amstelveen | Ba | 200 | 200 | 200 | CUP18-22 | |
Dekking binnen zorg/werk via transformatie | Ba | -750 | -700 | -700 | CUP18-22 | |
Emancipatieprogramma | Ba | 30 | 30 | 30 | CUP18-22 | |
Nieuwe participatievormen 1 fte | Ba | 68 | CUP18-22 | |||
Lief en leed straten, pilot 2020 | Ba | 50 | PN20/meicirc | |||
Gezonde jongeren bewegen meer | Ba | 70 | 70 | 70 | PN20/amendement | |
Kleurrijk ontmoeten Amstelveen | Ba | 50 | PN20/motie | |||
Transformatiebudget | Ba | 250 | 125 | PN20/meicirc | ||
Faseringskosten zaaksysteem (progr.1&7) | Be | 404 | PN20 | |||
1.2. Wmo, zorg: vrije inloop dagstruct./Particpe | Ba | 27 | 27 | 27 | CUP18-22 | |
1.3. Werk en Inkomen | ||||||
Schuldhulpverlening, intensivering preventie | Ba | 69 | CUP18-22 | |||
1.4. Jeugd | Be | |||||
Grip op kosten jeugdhulp (tijd.uitbr.) | 138 | 69 | PN20/meicirc | |||
* bijdrage Aalsmeer | -34 | -17 | ||||
Sub-totaal Sociaal Domein | 1.122 | 304 | 127 | 0 | ||
2. Onderwijs en Ontplooiing | ||||||
Onderwijs | ||||||
Internationalisering onderwijs (IGBO, opstart) | Be | 50 | 50 | 50 | CUP18-22& fasering rbs 13mrt19 | |
Voorschoolse educatie 10 -->16uur | Be | 60 | PN 20 | |||
Uitbreiding ondersteuning leerplicht | Be | 106 | PN 20 | |||
* bijdrage Aalsmeer | -26 | |||||
Pilot afvalinzameling scholen | Go | 25 | PN 20 | |||
* dekking binnen onderwijsbegroting | -25 | |||||
Onderwijshuisvesting | ||||||
Schoolpleinen Jane Adamslaan | Be | 300 | PN20 | |||
* dekking via reserve onderwijshuisv. BO | -200 | |||||
Div. ontwikk. VO/BO (reservering) | Be | 1.000 | Kadern.17 & fasering | |||
Scholen Landtong | Be | 7.200 | CUP18-22 | |||
Scholen Orion | Be | pm | CUP18-22 | |||
Planvorming onderw. Aveen Zuid/Ameer | Be | 50 | CUP18-22 | |||
Gymzalen, c.a. HWC meerkosten (reservering) | Be | 3.700 | PN20 | |||
Vervangende nieuwbouw KKC (reservering) | Be | 2.000 | 8.000 | 5.000 | PN20 | |
Sport | ||||||
Beweegbox Turnhal | El | 22 | 8 | CUP18-22 | ||
Planvorming zwembad | El | 50 | CUP18-22 | |||
Actieplan individuele sporters | El | 100 | CUP18-22 | |||
Verduurzaming sport | El | 200 | 200 | PN20 | ||
Cultuur | ||||||
In kaart brengen lokale wensen/behoeften cultuur | Ra | 25 | PN20 | |||
Betere advisering en publiciteit/promotie cultuur | Ra | 30 | 30 | 30 | PN20 | |
Van der Togt | Ra | 225 | 225 | CUP18-22 | ||
Historie van Amstelveen | Ra | 100 | 100 | CUP18-22 | ||
Stimjuleren kleine culturele initiatieven | Ra | 125 | 125 | 125 | CUP18-22&PN20 | |
Stimuleren amateurkunst | Ra | 25 | 25 | 25 | PN20 | |
Lokaal mediafonds | Ra | 100 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
Kunst openbare ruimte | Ra | 150 | CUP18-22, amend. | |||
Kindvriendelijke kunst in de buurten | Ra | 75 | 75 | 75 | PN20 | |
Aansluiting beeldenroute Keizer Karelweg | Ra | 150 | PN20 | |||
Beeldentuin dak A9 | Ra | 75 | PN20 | |||
Stimuleringsbuget Bostheater | Ra | 25 | 25 | PN20/motie | ||
Sub-totaal Onderwijs en Ontplooiing | 11.792 | 8.963 | 5.630 | 3.700 | ||
3. Economie | ||||||
Stadspromotie | Go | 100 | 100 | CUP18-22 | ||
Schiphol | Go | 25 | 25 | CUP18-22 | ||
Zelfrijdend vervoer (Smart City) | Go | 150 | CUP18-22 | |||
Recreatie en toerisme | ||||||
Uitvoering toerismevisie | Go/El | p.m. | p.m. | p.m. | CUP18-22 | |
Acties vooruitlopend op uitvoeringsprogramma | 75 | 25 | PN20 | |||
Extern digitaal platform recreatie en toerisme | 50 | PN20 | ||||
Informatiemateriaal over Amstelveen | 50 | PN20 | ||||
Sub-totaal Economie | 450 | 150 | 0 | 0 | ||
4. Openbare Ruimte | ||||||
Aankoopbuitenruimte Oostelijke Poeloever | Be | 1.048 | 2e Tijdv.18 (neutr. ism 18) | |||
Areaal openbare ruimte | Go | 5 | Pn.19 aut.ontw. | |||
Beheer civiele kunstwerken | Go | 120 | PN20 | |||
* dekking binnen budget inspectie wegen | -120 | |||||
Actieplan groener Amstelveen | Go | 50 | 50 | 50 | CUP18-22 | |
Reconstructie Noorddammerlaan | El | p.m. | CUP18-22 | |||
Blauwgroen speelpleinen | Be | 50 | PN20/motie | |||
Bereikbaarheid Amstelveen | ||||||
Projectmanager bereikbaarheid | El | 75 | PN20 | |||
Communicatie | El | 55 | 55 | 55 | PN20 | |
Deltaplan duurzaamheid (deel progr.4) | ||||||
Campagne duurzaamheid | Go | 25 | 25 | CUP18-22 | ||
Duurzaamheidsfonds | Go | 200 | 200 | 100 | CUP18-22/PN20 | |
Kennisontwikkeling circulaire inkoop | Go | 100 | CUP18-22 | |||
Klimaat adaptatie | Go | p.m. | p.m. | p.m. | CUP18-22 | |
Gemeentelijk wagenpark | Go | p.m. | p.m. | p.m. | CUP18-22 | |
Energie | ||||||
# Energieteam, uitbreiding formatie | Go | 100 | 200 | 200 | 200 | PN20/res.duurz. |
# Energiemaatregelen particulieren, subsidies | Go | 400 | 400 | PN20/res.duurz. | ||
# Energietransitie bedrijven | Go | 125 | 125 | 125 | 125 | PN20/res.duurz. |
150-jarig bestaan Zorgvlied | Ba | 50 | PN20 | |||
Kostendekkende exploitaties | ||||||
Stimuleren afvalscheiding hoogbouw | Go | 80 | PN20 | |||
Onderzoek verplaatsing afvalbrengstation | Go | 25 | PN20 | |||
* dekking via egalisatievoorziening | -105 | |||||
Sub-totaal Openbare Ruimte | 2.283 | 1.055 | 530 | 325 | ||
5. Ruimtelijke Ontwikkeling | ||||||
Grote projecten, projectorganisatie | Ra | 300 | Kadern.'16-'18 | |||
# dekking uit bijdrage A9 planbegeleiding | -300 | |||||
Grote projecten: Projectorganisatie/-communicatie | Ra | 500 | 500 | 500 | CUP18-22 | |
Plan ontwikkeling cultuurstrip | Ra | pm | pm | pm | CUP18-22 | |
Facelift Oude Dorp | Ra | 450 | 450 | CUP18-22 | ||
Schoonmaken Poel & Herinr. Noordelijke oever | El | pm | pm | CUP18-22 | ||
Opknappen en verduurzamen Dorpsstraat 38 | Ra | 376 | PN20 | |||
* dekking via huurder en beschikb. budgetten | Ra | -331 | ||||
Budgetgeld Wonen | El | 20 | 20 | PN20 | ||
Fasering implementatie uitstel Omgevingswet | Ra | 202 | 30 | Pn.19 aut.ontw. | ||
Verlenging teamleider ivm uitstel Omgevingswet | Ra | 85 | Pn.19 aut.ontw. | |||
# dekking via reserve SRA | -85 | |||||
Gebouwenbeheer incl. Wijkcentra | Ba/Be | |||||
Keizer Karelpark | pm | CUP18-22 | ||||
Alleman | 0 | CUP18-22 | ||||
Pluspunt | pm | CUP18-22 | ||||
Gebouwenbeheer, div. posten fasering 18-20 | Be | -18 | 2e Tijdv.18 (neutr. ism 18) | |||
Deltaplan duurzaamheid (deel progr.5) | ||||||
Verduurzaming gemeentelijke gebouwen | 566 | 300 | PN20 | |||
Sub-totaal Ruimtelijke Ontwikkeling | 1.199 | 1.566 | 800 | 0 | ||
6. Bestuur, bevolking en veiligheid | ||||||
Afname aantallen documenten (looptijd 10jr/5jr) | Bu | 150 | PN20 | |||
Predictive policing | Bu | 100 | CUP18-22 | |||
Woonfraude | Ra | 290 | CUP14-18 & Kadern.18 & fasering | |||
Inhaalslag toezicht en handhaving | Ra | 198 | 198 | CUP18-22 | ||
Actieplan bestrijden inbraken & "inbrakenteam" | Ra | 50 | 100 | 100 | CUP18-22 | |
Interventieteam handhaving ("inbrakenteam") | Ra | 83 | 83 | PN20 | ||
Inzet motorenteam handhaving openb. ruimte | Ra | 20 | 20 | 19 | PN20 | |
Sub-totaal Bestuur, Bevolking en Veiligheid | 891 | 401 | 119 | 0 | ||
7. Bedrijfsvoering | ||||||
Digitale communicatie met inwoners (soc.dom.) | Ba | 25 | 75 | 75 | CUP18-22 | |
Groei mailings door toename participatie | Be | 50 | PN20 | |||
ICT/Digitalisering | ||||||
Faseringskosten zaaksysteem (progr.1&7) | Be | 198 | PN20 | |||
Digitale Transformatie - frictiekosten personeel | Be | 1.000 | CUP18-22 | |||
Infrastructuur, continuïteit bestaande hardware | Be | 700 | PN20 | |||
ICT, fase II | Be | 3.000 | 1.400 | PN20 | ||
Digitale Transformatie (II) | Be | 2.720 | 2.400 | 1.400 | PN20 | |
Huisvesting | ||||||
Overdracht archieven i.v.m. renovatie raadhuis | Be | 175 | 175 | PN20 | ||
Huisvesting - aanpassingen | Be | 4.800 | CUP18-22 | |||
Huisvesting - exploitatie | Be | 450 | pm | pm | CUP18-22 | |
Sub-totaal Bedrijfsvoering | 12.118 | 4.050 | 2.475 | 0 | ||
8. Algemene Dekkingsmiddelen | ||||||
Vennootschapsbelasting | Ra | 140 | 100 | PN20 | ||
Sub-totaal Algemene Dekkingsmiddelen | 140 | 100 | 0 | 0 | ||
TOTAAL | 29.995 | 16.589 | 9.681 | 4.025 |
Transformatieagenda sociaal domein
In het College Uitvoeringsprogramma (CUP) hebben we aangegeven op welke onderwerpen we nieuw beleid binnen het Sociaal domein voor de komende jaren willen realiseren. Om dit te bereiken is een transformatie nodig van bestaand beleid naar nieuw beleid. Hiervoor zijn ook middelen nodig, die deels gevonden worden door het ombuigen van bestaande budgetten. Hierbij is gekeken naar effectiviteit en efficiëntie. Tevens wordt de opdracht van de wijkcoaches omgebogen naar een inzet die past bij de huidige behoefte van de Amstelveners en de ambities van het CUP. Oud voor nieuw dus.
De ambities van het CUP 2018 – 2022 zijn geconcretiseerd in de Sociale Agenda. In deze begroting volgt de vertaalslag naar middelen, beginnend met de actualisatie van het nieuwe beleid en daarna de dekking voor de transformatieagenda.
Nr. | Nieuw beleid CUP 2018-2022 | Incidenteel | Structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
1.1a | Regie en kosteneffectiviteitsanalyse | 100 | 100 | 100 | |||
1.1b | Aanpak Laaggeletterdheid | 50 | 50 | 50 | |||
1.1c | Arbeidsmarkt voor doelgroepen | 200 | 200 | 200 | |||
1.1d | Aanpak armoede en schulden | 50 | 50 | 50 | 100 | 100 | 100 |
1.1e | Verbetering ketenzorg dementie | 100 | 100 | 100 | |||
1.1f | Ondersteuning GGZ in de wijken | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
1.1g | Ondersteuning licht verstandelijke beperking | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
1.1i | Versterken signalering en bereik | 50 | 50 | 50 | |||
1.1j | Gebiedsgericht werken | 100 | 100 | 100 | |||
1.1k | Sociale wijkaanpak | 50 | 50 | 50 | |||
1.1l | Zorginnovatiefonds | 100 | 100 | 100 | |||
1.1o | Eenzaamheidsaanpak | 150 | 150 | ||||
1.1p | Gezond in Amstelveen | 200 | 200 | 200 | |||
Programmamanagement | |||||||
Dekking binnen zorg/werk via transformatie | -750 | -700 | -700 | -750 | -750 | -750 |
Nr. | Actualisatie nieuw beleid 2020 | Incidenteel | Structureel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
1.1a | Regie en kosteneffectiviteitsanalyse | 50 | 50 | 50 | |||
1.1b | Aanpak Laaggeletterdheid | 25 | 25 | 25 | |||
1.1c | Arbeidsmarkt voor doelgroepen | 200 | 200 | 200 | |||
1.1d | Aanpak armoede en schulden | 50 | 50 | 50 | 80 | 80 | 80 |
1.1e | Verbetering ketenzorg dementie | 100 | 100 | 100 | |||
1.1f | Ondersteuning GGZ in de wijken | 0 | 250 | 250 | 250 | ||
1.1g | Ondersteuning licht verstandelijke beperking | 0 | 100 | 100 | 100 | ||
1.1i | Versterken signalering en bereik | 50 | 50 | 50 | |||
1.1j | Gebiedsgericht werken | 50 | 50 | 50 | 100 | 100 | 100 |
1.1k | Sociale wijkaanpak | 0 | 0 | 0 | 180 | 180 | 180 |
1.1l | Zorginnovatiefonds | 50 | 50 | 50 | |||
1.1o | Eenzaamheidsaanpak | 0 | 80 | 80 | 70 | 70 | 70 |
1.1p | Gezond in Amstelveen | 200 | 200 | 200 | |||
Programmamanagement | 115 | 115 | |||||
Te dekken binnen zorg/werk via transformatie | -515 | -595 | -480 | -1.155 | -1.155 | -1.155 |
Enkele investeringsbedragen bijgesteld
Voor de jaren 2020 t/m 2022 kan in totaal €5.055.000 worden ingezet ter dekking van de intensiveringen uit het CUP. Het accent ligt daarbij op de jaarschijven 2020 en 2021. In de tabel is de fasering op onderdelen verwerkt. Ter toelichting op de voortschrijdende aanpassingen het volgende:
- Door effectieve combinaties van programma gestuurde inzet, en van onderwerpen en onderzoeken hebben we voor regie en kosteneffectiviteit minder middelen nodig.
- De middelen voor de aanpak van laaggeletterdheid zijn verlaagd en verkort omdat we verwachten de beoogde effecten ook met deze middelen te bereiken.
- Voor de aanpak van armoede en schulden is de meerjarige raming bijgesteld. Bij de herijking van het minimabeleid maakt de raad keuzes over het vernieuwen van beleid en onderliggende regelingen. Dan wordt duidelijk hoeveel extra financiële ruimte ontstaat voor meer nadruk op de aanpak van armoede en schulden en het verschuiven van accenten binnen het beleid zodat meer inwoners met een laag inkomen mee kunnen doen.
- De ondersteuning van GGZ in de wijken realiseren we door programmatisch ingezette combinaties van activiteiten en middelen, onder andere via de nieuwe opdracht voor de wijkcoaches.
- Gebiedsgericht werken en de sociale wijkaanpak zetten we 2020 in de steigers en implementeren we in de jaren daarna.
- De transformatie van sociaal domein met alle investeringen voor de komende jaren is een aanzienlijke vernieuwingsslag. Vanuit dit perspectief is het reëel nu jaarlijks € 50.000 toe te voegen aan het Zorginnovatiefonds. De transformatie is in een dynamisch proces waarin we ook de komende jaren bijstellingen verwachten.
- De aanpak van eenzaamheid wordt in gang gezet met een meer gespreide intensivering. Programmamanagement hebben we verbijzonderd in deze begroting om de incidenteel noodzakelijke inzet van capaciteit transparant te maken.
Dekking nieuw beleid CUP 2018-2022 Actualisatie 2020 | Incidenteel | Structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Ombuigingen | |||||||
1 | Reorganiseren afslanken Vluchtelingenwerk | 120 | 120 | 120 | |||
2 | Ontwikkelruimte sociale samenhang | 330 | 330 | 330 | |||
3 | GIDS-middelen | 60 | 60 | ||||
4 | Efficiënter gebruik wijkcentra | 65 | |||||
5 | Verandering rol wijkcoaches | 620 | 620 | 620 | |||
6 | OGGZ | 80 | 80 | 80 | |||
7 | Preventie, Valpreventie, communicatie/innovatie | 95 | 95 | 95 | |||
8 | Arbeidsmarkt terugverdieneffecten/verschuiving uitvoering) | 200 | 200 | 200 | |||
9 | Zorg op Afstand | 20 | 20 | 20 | |||
10 | Evaluatie minimabeleid | 50 | 50 | 50 | |||
11 | ombuigen binnen Wmo, individuele voorzieningen | 75 | 75 | 75 | |||
12 | Bedrijfsvoering - incidentele formatieruimte | 50 | |||||
13 | incidentele ruimte 2019 integratie statushouders | 50 | |||||
Totaal dekking | 610 | 510 | 450 | 1.140 | 1.140 | 1.205 |
Toelichting
- De reorganisatie van Stichting Vluchtelingenwerk Amstelland (SVA) betekent een ombuiging van beleid. Vluchtelingenwerk Nederland, en specifiek de afdeling Vluchtelingenwerk West- en Midden Nederland, neemt de vluchtelingenwerkgroep en haar taken over. Het doel daarvan is een flexibele organisatie die afgestemd is op de taakstelling en op de taken van de nieuwe Wet Inburgering per 2021.
- De middelen uit dit budget stoppen we in de gebouwen waar onze wijkcentra zijn gevestigd. Binnen het huidige budget blijft jaarlijks geld over. We verwachten dat deze trend zich voortzet, en dat er ruimte voor ombuigingen ontstaat met de visie op de wijkcentra die de raad in het laatste kwartaal van 2020 vaststelt.
- ‘Gezond in de Stad’ is een stimuleringsregeling van het ministerie van VWS. De middelen daarvoor zijn bedoeld om de gezondheid te verbeteren van mensen met lage inkomens. Deze doelstelling past bij de investering voor ‘Gezond in Amstelveen’. De Gids-middelen worden vanaf 2020 daarvoor ingezet. Daarbij blijft de nadruk grotendeels liggen op een betere gezondheid van mensen in een sociaal-economisch zwakkere positie.
- Vooruitlopend op de vernieuwde visie voor wijkcentra is met ingang van 2022 deze efficiëntieopdracht meegegeven.
- De lokale welzijnsinstelling, op dit moment Participe, buigt haar werk om:
- van het activeren en ondersteunen van bewonersinitiatiefgroepen en het (helpen) opzetten van activiteiten,
- naar het verbinden van kwetsbare groepen aan de lokale samenleving en het zorgen voor samenwerking tussen bewoners, welzijn- en zorgpartijen ten behoeve van een sterke sociale basis.
- De subsidieregeling OGGZ van Amsterdam is gericht op de ondersteuning van geestelijk kwetsbare inwoners die niet in een instelling wonen. Dat we deze middelen nu toevoegen aan de ondersteuning van GGZ in de wijken en van licht verstandelijk gehandicapten versterkt de eerdere inzet alleen maar.
- Met deze middelen wordt al langer geïnvesteerd op innovatie, de gezondheid van (ex)kankerpatiënten en valpreventie en op het informeren en activeren van ouderen en mensen met een achterstand. Ingebed in een projectmatige werkwijze passen deze bestedingsdoelen prima bij Gezond in Amstelveen en de eenzaamheidsaanpak
- De gemeente voert zelf op het Werkplein steeds meer re-integratietaken uit. Hierdoor neemt de re-integratie door externen af. De financiële ruimte die hierdoor ontstaat wordt ingezet om de baankansen van specifieke doelgroepen te vergroten.
- De middelen voor Zorg op afstand zijn met € 20.000 op zichzelf beperkt. Dat verklaart deels de onderuitputting. We verwachten een meer effectieve inzet door deze middelen toe te voegen aan de ambitie ‘Gezond in Amsterdam’.
- In december 2019 ligt de nota met de evaluatie/herijking van het minimabeleid ter besluitvorming in de raad. In de nota worden ombuigingen voorgesteld van het bestaande budget en intensiveringen op basis van de in de begroting geformuleerde ambities.
- Binnen het budget voor individuele voorzieningen (waaronder begeleiding en hulp bij huishouden) is ruimte om €50.000 om te buigen. Daarnaast wordt €25.000 gevonden op het onderdeel cliëntervaringsonderzoek
- Vanuit de bedrijfsvoering wordt de incidentele formatieruimte van € 50.000 in 2020 ingezet.
- In 2019 verwachten we aan het einde van het jaar incidentele ruimte van €50.000 op het onderdeel integratie van statushouders, aangezien we een deel van de taken ook kunnen dekken uit de door het rijk beschikbaar gestelde middelen. Deze post wordt bij de budgetoverheveling 2019 overgeheveld naar 2020 ter dekking van het CUP 2020-2022.