2.2.1 Onderwijs
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Het onderwijs voorbereiden op de groeiende stad | Met het onderwijs een oplossing zoeken voor de groei op de korte termijn | Uitvoering | |
Verder onderzoek met het oog op de middellange termijn | Uitvoering | ||
1. Versterken positie (V)MBO in Amstelveen | 1.1 Deelnemen aan het Techniekpact | Uitvoering | |
1.2 Top organiseren met bedrijven uit de regio gericht op samenwerking en promoten van VMBO opleidingen en beroepen | Uitvoering | ||
2. Versterken van de aansluiting zorgonderwijs. | 2.1 Herijking Leerplicht en RMC | College | 1e helft |
2.2 Versterken van de netwerken Schoolmaatschappelijk werk, Jeugdhulpverlening en andere betrokkenen | Uitvoering | ||
2.3 Evaluatie mandaat schoolmaatschapppelijk werk VO | College | 1e helft | |
3. Ontwikkelen veelzijdige aanpak voor toenemende internationalisering. | 3.1 Opstellen van de notitie integraal taalbeleid | College | 1e helft |
3.2 Vaststellen aanpak anderstalige kleuters | College | 1e helft | |
4. Het bereik en de toegang tot een voorschoolse voorziening voor peuters vergroten. | 4.1 Implementatie wettelijke urenuitbreiding Voorschoolse educatie | Raad | 1e helft |
4.2 Invoeren monitor Voor- en Vroegschoolse Educatie | College | 2e helft |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
Herijking van het beleidskader Voorschoolse Educatie en Peuterarrangementen | Raad | 1e helft |
Actuele beleidsontwikkelingen
Amstelveen heeft de ambitie om te groeien. Dit heeft ook gevolgen voor het onderwijs. Op de korte termijn is er een tekort aan plaatsen voor leerlingen, waarbij de bouwambities nog niet in meegenomen zijn.
Per 1 augustus 2020 zijn gemeenten verplicht om het aanbod Voorschoolse Educatie (VE) uit te breiden van 10 naar 16 uur. Het Ministerie van OCW geeft gemeenten de ruimte zelf te bepalen wat de doelgroep VE is. Alleen voor deze groep geldt de wettelijke eis van 16 uur. In 2020 wordt nieuw beleid VE opgesteld voor 2021 en verder, met een daarbij behorende meerjarenbegroting.
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Basisscholen | 1 | 20 | 21 | 21 | 21 |
Leerlingen basisonderwijs | 9 | 6.470 | 6.686 | 6.839 | 6.908 |
Leerlingen met leerlinggewicht basisonderwijs | 9 | 159 | 156 | 168 | 187 |
Leerlingen voortgezet onderwijs | 9 | 5.706 | 5.862 | 5.940 | 5.888 |
Aantal kinderen dat gebruik maakt van de taalklas | 1 | 29 | 61 | 104 | 95 |
Aantal kinderen dat gebruik maakt van de internationale schakelklas (ISK) | 1 | 10 | 28 | 43 | 43 |
Deelnemers volwasseneneducatie | 1 | 76 | 89 | 125 | 227 |
Afname lesmaterialen NME door basisscholen | 1 | 66 | 105 | 81 | 89 |
Afname lesmaterialen NME door BSO | 1 | 5 | 10 | ||
Bezoekers Elsenhove | 1 | 92.000 | 100.000 | 96.600 | 94.000 |
Deelnemers schooltuinwerk | 1 | 596 | 677 | 630 | 640 |
Ingeschreven baissschoolleerlingen zelfdoelessen en projecten | 1 | 6.148 | 7.252 | 7.420 | 7.735 |