Financiën
Overzicht programma
Bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting 2020 | Begroting | Begroting | Begroting | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2018 | 2019 | Lasten | Baten | Saldo | 2021 | 2022 | 2023 | |||||||||||
Taakvelden | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Totaal saldo van baten en lasten | 28.641 | 27.040 | 69.800 | -28.543 | 41.257 | 34.044 | 34.214 | 32.634 | |||||||||||
Reservemutatie | 1.177 | -615 | 10.257 | -9.662 | 595 | 1.293 | -868 | -735 | |||||||||||
Resultaat | 29.818 | 26.425 | 80.057 | -38.204 | 41.852 | 35.337 | 33.345 | 31.899 |
Ontwikkeling programmasaldo
Toelichting ontwikkeling begrotingssaldo
bedrag x € 1.000 | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Saldo begroting 2019 | 26.475 | 26.475 | 26.475 | 26.475 |
CUP 18-22 (begrotingsraad nov18): | ||||
- Incidenteel, huisvesting (verbouw raadhuis, 2e tranche) | 4.800 | |||
- Incidenteel, frictiekosten | 1.000 | |||
- Incidenteel, exploitatie raadhuis (koffievoorz., meubilair) | 450 | |||
- Incidenteel, overig | 245 | 110 | 95 | |
- Structureel | 599 | 599 | 599 | 599 |
Perspectiefnota 20 (juliraad 19): | ||||
- Incidenteel | 457 | 192 | ||
- Structureel, invoering betaald parkeren (zie ook progr.7) | 171 | 171 | 171 | 171 |
- Structureel, overig | 420 | 420 | 420 | 420 |
Digitale Transformatie/ICT (CUP 18-22 & PN 20), incl. (inzet) frictiekosten: | ||||
- Structureel | 3.659 | 4.144 | 4.674 | 4.674 |
* Bijdrage Aalsmeer, structureel | -550 | -630 | -650 | -650 |
* Taakstelling bedrijfsvoering, structureel | -1.500 | -1.500 | ||
- Incidenteel | 6.420 | 3.800 | 1.400 | |
* Bijdrage Aalsmeer, incidenteel | -2.388 | -950 | -350 | |
Vervallen bijdrage uit bedrijfsvoering ICT Hardware (4jr. à 0,7mln.) | 700 | |||
Nominaal & areaal & kap.lasten & neutrale verschuivingen (mn kostentoerek.) | 1.094 | 1.006 | 1.011 | 1.010 |
Saldo begroting 2020 | 41.852 | 35.337 | 33.345 | 31.899 |
Het BBV schrijft voor, dat een apart overzicht wordt opgenomen met de baten en lasten van de overhead. De programma’s bevatten alleen de baten en lasten van het primaire proces. Dit betreft de onderdelen van de bedrijfsvoering die alleen/direct voor de uitvoering van de desbetreffende taken en activiteiten worden ingezet.
Ter wille van een uniforme verantwoording in alle gemeenten is een eenduidige afbakening van belang van enerzijds de kosten die verband houden met het primaire proces en anderzijds de kosten die gerekend worden tot de overhead. Daartoe geeft de regelgeving een uitvoerige en gedetailleerde omschrijving van wat er valt onder het taakveld “0.4 Ondersteuning”.
Samengevat gaat het bij overhead om de volgende zaken: a) leidinggevenden en management-ondersteuning in het primair proces, b) de financiële functie, c) P&O/HRM, d) de inkoopfunctie, e) de communicatiefunctie, f) juridische zaken, g) ICT, h) bestuurszaken en bestuursondersteuning en i) facilitaire zaken en huisvesting (incl. post en archief).
De voorliggende begroting houdt, conform de Perspectiefnota 2020, rekening met incidentele en structurele bijdragen van de gemeente Aalsmeer in investeringen in de organisatie. De afgelopen maanden hebben wij veelvuldig overleg gevoerd met Aalsmeer over de noodzakelijke investeringen in ICT en digitalisering van de AA-organisatie en de bijdragen daarvoor in de meerjarenbegrotingen van Aalsmeer en Amstelveen. Helaas is het niet gelukt om daarover tot overeenstemming te komen. Aalsmeer is niet bereid om structureel dan wel incidenteel bij te dragen aan de noodzakelijke investeringen in de ICT en digitalisering op basis van de huidige verdeelsleutel Amstelveen 75% en Aalsmeer 25%. Dat betekent dat een zakelijk geschil is ontstaan tussen beide gemeenten. In verband hiermee zullen wij, samen met de gebruikelijke rapportage over de uitkomsten van de septembercirculaire en de toedeling van de bijstandsgelden (BUIG), aanvullende voorstellen voorleggen voor de Amstelveense begroting 2020.
Voor het bepalen van kostendekkendheid van lokale heffingen moet extracomptabel overhead worden toegerekend. Daartoe worden de structurele netto-overheadkosten (€ 31,9 miljoen) uitgedrukt in een percentage van de totale directe ambtelijke capaciteitsinzet (€ 39,5 miljoen). Dit leidt tot een overheadpercentage van afgerond 81% conform de volgende berekening:
(a) | totale kosten directe ambtelijke capaciteitsinzet | € 39.458.100 |
(b) | totale (netto toe te rekenen) overheadkosten | € 31.899.100 |
(c=b/a * 100%) | overheadpercentage | 81% |
Als generieke sleutel komt de ambtelijke capaciteit het meest in aanmerking, aangezien er een significante correlatie is tussen de omvang van de directie ambtelijke capaciteit en de omvang van de (ondersteunende) overhead. Deze keuze sluit tevens het meeste aan bij de techniek die het CBS op macroniveau hanteert.
Het hogere overheadpercentage ten opzichte van de Programmabegroting 2019 (70%) komt deels door de verwerking van besluitvorming over extra middelen (ICT inclusief digitale transformatie etc.). Voor een deel betreft het ook een administratieve aanpassing van de berekeningsgrondslag in aansluiting op de BBV-voorschriften.
Daarnaast kan de overhead ook worden uitgedrukt in een percentage van de totale begrote lasten exclusief reservemutaties (€ 31,9 miljoen / € 247,2 miljoen). Voor Amstelveen levert dit een overheadpercentage op van afgerond 13% (2019: 12%).
Reservemutatie
Reservemutatie
bedrag x € 1.000 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
omschrijving | beginsaldo | dotatie | onttrekking | eindsaldo | eindsaldo | eindsaldo | eindsaldo |
0.4 Bedrijfsvoeringsfondsen | -196 | 395 | 0 | 199 | 199 | 199 | 199 |
0.4 Dekking kapitaallasten bedrijfsmiddelen | 1.854 | 2.290 | -381 | 3.763 | 3.140 | 2.595 | 2.977 |
0.4 Dekking kapitaallasten Informatiebeheer | 2.800 | 3.000 | -560 | 5.240 | 6.080 | 4.640 | 3.200 |
0.4 Dekking kapitaallasten Services algemeen | 131 | 0 | -64 | 67 | 39 | 11 | 0 |
0.4 Hardware IT | 0 | 3.000 | -3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.4 Icl bedrijfsmiddelen | 4.330 | 1.572 | -5.657 | 245 | 1.349 | 2.494 | 2.829 |
Overhead | 8.919 | 10.257 | -9.662 | 9.514 | 10.807 | 9.939 | 9.204 |