2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Onderhouden van de openbare ruimte op een efficiënte, doelmatige en duurzame wijze. | 1.1 Meerjarenprojectenplanning Buitenruimte opstellen | Raad | 2e kwartaal |
2. Voldoen aan de zorgplicht voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater | 1.2 Opstellen Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) | Raad | 4e kwartaal |
3. Voldoen aan landelijke wetgeving omtrent klimaatadaptatie | 1.3 Visie, beleid en uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie opstellen | Raad | 4e kwartaal |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1 Motie Amstelveense daken klimaatproof als onderdeel van Klimaatadaptatiebeleid | Raad | 4e kwartaal |
2. Pilot Groen blauwe schoolpleinen | College | 4e kwartaal |
3. Motie speel-/trapveld nabij Michiel de Ruyterschool | College | 4e kwartaal |
4. Verkeerssituatie Bovenkerk en Oude Dorp | Raad | 2e helft |
5. Motie Luchtkwaliteit | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Wegen/Verkeer
Amstelveners en bezoekers van Amstelveen moeten zich gemakkelijk en veilig door de stad kunnen verplaatsen, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. Dat betekent waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, de verkeersafwikkeling, de bereikbaarheid, de parkeervoorzieningen en de leefbaarheid van en in Amstelveen, voor alle verkeersdeelnemers.
De wegen worden onderhouden vanuit een maatregelpakket dat op basis van de Nota Wegen en weginspecties is opgesteld. Er ligt een ambitieus vierjarenprogramma aan groot onderhoud voor. Dit programma is uitgewerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2019-2022. Ook wordt gewerkt aan een integrale Mobiliteitsvisie Amstelveen, die voor de lange termijn het beleid rond bereikbaarheid gaat bepalen en van invloed zal zijn op de projecten voor de komende jaren. In deze visie wordt nadrukkelijk gekeken naar de koppeling tussen bereikbaarheid en ruimtelijke ontwikkelingen (zoals woningbouw en werklocaties) en naar technologische ontwikkelingen.
Op dit moment en ook in de komende jaren worden er allerlei grote infrastructurele projecten in en rond Amstelveen uitgevoerd . Al deze werkzaamheden hebben invloed op de bereikbaarheid en moeten dus goed op elkaar worden afgestemd. Bereikbaarheidsregie, ook op regionaal niveau, is hierbij dus van groot belang. Een aantal projecten die komend jaar uitgevoerd gaan worden zijn:
- Het vergroten van de capaciteit van de Oranjebaan en van het viaduct Beneluxbaan-Laan van Langerhuize;
- De verdubbeling van de Bovenkerkerweg;
- Het opknappen van het fietspad langs de Handweg;
- Het opknappen van het fietspad langs de museumspoorlijn tussen de Noordammerlaan en de Zetterij;
- Het vervangen diverse verkeersregelinstallaties, waaronder die op de kruisingen Bovenkerkerweg-Spinnerij en Keizer Karelweg-Handweg;
- Diverse buurten worden gereconstrueerd waaronder de Frans Halsbuurt. In de reconstructie van de Frans Halsbuurt worden, naast de bestaande uitgangspunten, concrete klimaatadaptieve maatregelen aangebracht om een zo klimaatrobuust mogelijke inrichting te krijgen. Dit houdt onder meer in dat de bestaande gemengde riolering vervangen wordt door een gescheiden riolering, dat de straatprofielen worden heringericht en verschillende nieuwe en in Amstelveen nog niet eerder toegepaste waterbergende en waterpasserende materialen worden toegepast om potentiële wateroverlast te verminderen. Bovendien zal de effectiviteit van de diverse nieuwe klimaatadaptieve elementen na uitvoering onafhankelijk worden gemonitord. Tevens wordt mogelijk hittestress tegengegaan door de aanleg van groen, zoveel als de wijkstructuur toelaat.
- Afronden werkzaamheden ter voorbereiding op A9, waaronder aanpassing knoop Ouderkerkerlaan
Parkeren
De verwachting is dat de parkeerdruk in Amstelveen verder toeneemt, waardoor mogelijk aanvullende regulerende maatregelen nodig zullen zijn. Zo wordt er de komende jaren gefaseerd betaald parkeren ingevoerd in Amstelveen-Noord. Bovendien zullen steeds meer elektrische auto's op de weg komen, waarvoor de nodige infrastructuur moet worden gerealiseerd (laadpalen, snellaadstations of eventuele nieuwere methoden).
Openbare Verlichting
De kwaliteit en het onderhoudsniveau van de openbare verlichting is vastgelegd in het Beleidsplan Openbare Verlichting. Dit plan bevat een overzicht van de structurele budgetten voor energie, dagelijks onderhoud (schadeherstel) en vervanging.
Het structurele vervangingsbudget is gebaseerd op het aantal lichtmasten en armaturen, de gemiddelde levensduur en de vervangingskosten per stuk. Bij vervanging wordt LED verlichting aangebracht. Grootschalige vervangingen worden zoveel mogelijk gecombineerd met groot onderhoud aan wegen en zijn opgenomen in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte. Wijzigingen in de planning voor groot wegonderhoud kunnen gevolgen hebben voor het te besteden vervangingsbudget.
Water
Het beheer van het watersysteem in de openbare ruimte is een gezamenlijke taak van de gemeente en de waterschappen Amstel, Gooi en Vecht (AGV) en Hoogheemraadschap van Rijnland (Rijnland). De samenwerking en afstemming is van belang om het watersysteem duurzaam aan te leggen bij ontwikkelingen en herinrichting en ook voor het in stand te houden en voorkomen van wateroverlast. Samen met AGV en de uitvoeringsorganisatie Waternet zijn deze afspraken in 2018 het handboek Onderhoud Oppervlaktewater vastgesteld. Met Rijnland gelden een soort gelijke afspraken.
Het streven is de komende jaren de waterkwaliteit in Amstelveen te verbeteren, in het bijzonder de waterkwaliteit van de Amstelveense Poel. Hierin wordt met meerdere betrokkenen waaronder Rijnland samengewerkt.
Riolering/ Klimaatadaptatie
De gemeente moet voldoen aan de zorgplicht voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater met als doel het beschermen van de volksgezondheid, het milieu en het oppervlaktewater. Het huidige GRP loopt op 31 december 2020 af. In 2020 wordt een nieuw gezamenlijk GRP (Amstelveen-Aalsmeer) voorbereid.
Er ligt dwingende regelgeving (Nationale Deltaplan) om bij veranderingen in de openbare ruimte klimaatadaptatie mee te nemen (2020) totdat de volledige gemeente klimaat adaptief is ingericht (2050). De gemeente werkt aan beleid op het gebied van klimaatadaptatie. Dit betekent dat bij de inrichting van de openbare ruimte rekening wordt gehouden met de gevolgen van klimaatverandering (extreme regenbuien, overstromingen, droogte en hittegolven).
Om ook voor de toekomst het watersysteem robuust genoeg te houden zijn nieuwe afspraken nodig. In 2018/2019 is een bestuurlijke strategische agenda vastgesteld waarin de gemeente en het waterschap vastleggen op welke onderwerpen en op welke wijze zal worden samengewerkt.
Amstelveen Rainproof is een initiatief van de gemeente om de niet-openbare ruimte (particulier eigendom) bestendig te maken tegen toenemende hoosbuien en hittegolven als gevolg van klimaatveranderingen. De gemeente kan dit niet alleen en doet daarom een beroep op bewoners, bedrijven en kennisinstellingen ('bewust en bestendig'). Binnen de toolbox 'Amstelveen Rainproof' kunnen bewoners en ondernemers bepalen wat ze zelf kunnen doen om de gemeente Amstelveen 'Rainproof' te maken.
Een aantal voorbeeld-projecten van de gemeente zijn het verlenen van medewerking aan geveltuinen van bewoners en de subsidieregeling ‘Groen op gebouwen 2019-2022’. Deze regeling is in 2019 versimpeld, versoepeld en verbreed, om deze nog aantrekkelijker te maken voor inwoners en bedrijven.
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
M2 openbare ruimte verhard | 1 | 4.912.891 | |||
M2 totaal oppervlak gemeente | 1 | 44.078.221 | |||
Geregistreerde ongevallen met dodelijke afloop op gemeentelijke wegen | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 |