2.1.3 Jeugd
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. We zetten in op sterke wijken | 1.1 Vaststelling hernieuwd preventie en handhavingsplan alcohol | College | 3e kwartaal |
1.2 Afwegen of en hoe extra inzet gedaan kan worden op misbruik en te intensief gebruik van social media en het verbeteren van psychisch welbevinden en verslaving zoals lachgas en drugs onder jeugdigen. | Uitvoering | ||
1.3 Amendement ‘gezonde jongeren bewegen meer’ ontwikkelen en het uitvoeren van preventieprogramma’s waarmee het sport- en beweeggedrag van kwetsbare jongeren wordt aangemoedigd. | College | 2e kwartaal | |
1.4 Sluitende aanpak jongeren inzetten | Uitvoering | ||
1.5 Bepalen hoe preventieve, lichte jeugdhulp het best kan worden ingericht en wat hieronder valt (segment A) | Uitvoering | ||
2. Het beter bereiken van inwoners die hulp nodig hebben: risicogestuurde inzet | 2.1 Pilot conflictscheidingen | Uitvoering | |
2.2 Pilot POH GGZ jeugd starten (met huisartsen) | Uitvoering | ||
2.3 Pilot hoogbegaafdheid voortzetten | Uitvoering | ||
2.4 Pilot multi-probleem gezinnen starten | Uitvoering | ||
2.5 Acties vanuit het regioprogramma huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM) | Uitvoering | ||
2.6 Jonge mantelzorgers beter bereiken en ondersteunen | Uitvoering | ||
2.7 Pilot vroegsignalering en vroeginterventie starten (kinderen 0-6) | Uitvoering | ||
2.8 Acties kansrijke start voor alle jeugdigen in- of voortzetten (vanaf -9 maanden) | Uitvoering | ||
2.9 Monitoring en zo nodig ondersteunen 16+ jongeren die uitstromen uit onderwijs | Uitvoering | ||
3. We optimaliseren de samenwerking met partnerorganisaties* | 3.1 Pilot ondersteuning kinderen met hoogste ondersteunings-behoefte op het speciaal basisonderwijs (SBO) *De acties met de partnerorganisaties vallen veelal onder de andere speerpunten. | Uitvoering | |
4. Een toekomstbestendig en betaalbaar stelsel | 4.1 Analyseren van beschikkingen en waar nodig aanpassen | Uitvoering | |
4.2 Evalueren taken/rollen jeugdhulpverleners | |||
4.3 Evaluatie stelsel van (regionale) inkoop specialistische jeugdhulp | Uitvoering | ||
4.4 Dashboard specialistische hulp (segment B en C) uitbreiden met preventieve, lichte jeugdhulp (w.o. segment A) en sociaal domein | Uitvoering | ||
4.5 Start casuïstiek onderzoek | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Geen gegevens.
Actuele beleidsontwikkelingen
We willen dat alle 18.000 kinderen en jongeren in Amstelveen veilig, gezond en kansrijk kunnen opgroeien. ‘Veilig, gezond en kansrijk opgroeien’ is de vijfde ambitie uit de overkoepelende nota Sociaal Domein. Deze ambitie vullen we (samen met partners) in door middel van de Jeugdagenda. Ook de achtste ambitie ‘Er is minder geweld in afhankelijkheidsrelaties’ wordt in de Jeugdagenda behandeld.
We werken vanuit de (landelijke) transformatiedoelen: normaliseren (alleen ondersteunen als dat echt nodig is), preventie- en vroegsignalering (die we steeds gerichter willen inzetten), integrale hulp en regie (regie bij het gezin als mogelijk, focus op alle leefgebieden) en samen doen wat nodig is (hulp zo licht als kan, zo zwaar als nodig; we zoeken met partners naar een oplossing- ook wanneer financiering of verantwoordelijkheden een probleem zijn). Onder het kopje CUP 2018-2022 is een selectie van de acties uit de jeugdagenda weergegeven.
De (landelijke) overschrijdingen op het specialistisch jeugdhulpbudget blijven aandacht vragen. In 2019 en 2020 hebben we te maken met de nasleep van 2018. We zetten in op het tegengaan van de trend van een stijging van de uitgaven (per cliënt). We kijken daarom extra scherp naar de huidige en nieuwe beschikkingen. Verder wordt de samenwerking met de belangrijkste aanbieders en verwijzers geïntensiveerd via kleinschalige gerichte verbeterinitiatieven en pilots (w.o. met huisartsen en de gecertificeerde instellingen- rond multiprobleem gezinnen, huiselijk geweld en kindermishandeling). De (regionale) inkoop van de specialistische jeugdhulp van segment B en C wordt geëvalueerd.
Naast deze aandacht voor de financiën/inkoop wordt de aandacht voor de inhoudelijke resultaten vergroot. In 2020 gaat het college met de nota sociaal domein en de uitvoeringsagenda's jeugd en onderwijs de transformatie in de jeugdhulp, waar mogelijk integraal binnen het sociaal domein, voortzetten. Voor de jeugdhulp wordt de transformatie versneld. In de lichte, preventieve ondersteuning mede vanuit het preventief jeugdbudget (w.o. segment A) en in de specialistische hulp (segment B en C) met het transformatiebudget. Ook is er in 2020 extra aandacht voor het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM) middels het nieuwe Regioprogramma HGKM waarin de raad een stem zal hebben via de zienswijze procedure.
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Inwoners 0 t/m 3 jaar | 1 | 4.058 | 4.150 | 4.163 | 4.074 |
Inwoners 4 t/m 17 jaar | 1 | 13.557 | 13.977 | 14.250 | 14.471 |
Kinderen leerlingenvervoer | 1 | 172 | 165 | 236 | 212 |
Klanten Jeugdhulp * | 1 | 1.993 | 1.924 | 1.971 | |
Cliënten Jeugdwet met residentiële hulp | 1 | 75 | 77 | 85 | ** |
* De aantallen in 2016 en 2017 wijken af van eerder gecommuniceerde aantallen (bovenstaande aantallen zijn lager). Dit wordt mede veroorzaakt door een administratieve opschoning. De aantallen van 2018 zijn inclusief de kinderen en jongeren die niet in het nieuwe stelsel zijn opgenomen (de eerder gecommuniceerde aantallen waren zonder deze jongeren).
** Vanaf 2019 weer apart geregistreerd.