2.3.1 Economie, toerisme en recreatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Stimuleren van een breder en veerkrachtiger MKB | 1. Doorontwikkeling dienstverlening aan ondernemers en bedrijven via alle kanalen (website, KCC, balie, accountmanagement) | Uitvoering | |
2 Uitvoeren geactualiseerde EZ agenda | Uitvoering | ||
2. Bevorderen van samenwerking van lokale ondernemers. | 1. Het ondersteunen van lokale bedrijfsinvesteringszones. | Uitvoering | |
2 Onderzoeken nieuwe samenwerkingsvormen. | Raad | 2e helft | |
3. Herkenbaar maken van Amstelveen voor bezoekers en de regio. | 1. Doorontwikkeling van stadspromotie op basis van het promotieplan (vaststelling in 2019) | College | 1e helft |
2 Realisatie en continue ontwikkeling website Visit Amstelveen, met o.a. een Uitagenda | Uitvoering | ||
3. Uitvoering Toerisme en Recreatie uitvoeringsprogramma en promotieplan | Uitvoering | ||
4. Faciliteren van een uniek ‘land-mark’. | Uitvoering | ||
4. Aantrekken van internationaal en regionaal toerisme naar Amstelveen. | 1. Uitvoeren Toerisme en Recreatie uitvoeringsprogramma en promotieplan | Uitvoering | |
5. Verlevendiging van het Oude Dorp in samenwerking met de facelift (programma 5). | 1. Uitbreiden kleinschalige evenementen. | Uitvoering | |
2. Uitvoering gebiedsvisie Oude Dorp | Uitvoering | ||
6. Digitale bereikbaarheid verbeteren | 1. Uitvoering Glasvezel Buitengebied Amstelveen | Uitvoering | |
2. Visie op 5G | College | 1e helft |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actuele beleidsontwikkelingen
Hoe succesvol is de stad Amstelveen? In deze tijden van onstuimige groei van de regio Amsterdam is de aantrekkingskracht zo groot dat er knelpunten ontstaan op een aantal terreinen. Dit uit zich onder meer in een enorme woningbouwopgave en een toenemende schaarste op de kantorenmarkt. Belangrijke vragen hierbij zijn, wat is de ideale mix van wonen, werken, recreëren en voorzieningen? Waar te lokaliseren, wanneer aan te pakken en vooral ook voor wie?
De huidige EZ-agenda is in juni 2016 vastgesteld en een herijking is gewenst, mede gezien de genoemde bovenstaande ontwikkelingen. Tevens worden op het beleidsveld economie veel nieuwe activiteiten ontplooid, die bijdragen aan het versterken van het lokale economische vestigingsklimaat.
Waar tot voor kort vooral sprake was van een overschot aan bedrijventerreinen en kantorenlocaties is het, als gevolg van de druk op de woningmarkt (250.000 woningen in de Metropoolregio Amsterdam tot 2040), voor de nabije toekomst eerder de vraag óf en waar je nog bedrijven en kantoren (en woningen) kunt huisvesten. Dit geldt niet alleen voor de MRA, maar ook voor Amstelveen. De visie op de werklocaties, zowel de kantorenmarkt als de bedrijventerreinen, levert relevante input voor deze discussie.
Wanneer het ontwikkelingen op het gebied van accommodaties betreft, zoals hotels, wil de gemeente de kansen goed inbedden in de structuur van Amstelveen en voorwaarden stellen aan het faciliteren van initiatieven. De accommodatiestrategie geeft een visie op de overnachtingsmogelijkheden in Amstelveen en hoe een evenwichtige en verantwoorde ontwikkeling kan plaatsvinden van verblijfsaccommodaties in Amstelveen. In 2020 wordt uitvoering gegeven aan de in 2019 vastgesteld Visie Toerisme en Recreatie en uitvoeringsprogramma. Middels stadspromotie wordt onder meer ingezet op het versterken en onder de aandacht brengen van het recreatief-toeristisch aanbod in Amstelveen voor bewoners en bezoekers. In 2020 wordt uitvoering gegeven aan het Promotieplan 2019.
Een belangrijke motor van de lokale economie is een krachtig MKB. Middels het accountmanagement, als onderdeel van de algehele dienstverlening, wordt ingezet op dit speerpunt van de EZ agenda. Behoud van werkgelegenheid, versterking van het vestigingsklimaat voor ondernemers en bedrijven is van belang. Onderdeel hiervan is de aandacht voor relatiebeheer, het stimuleren van samenwerkingsvormen, en thema’s als (digitale) bereikbaarheid en onderwijs- arbeidsmarkt. Evenementen en bijeenkomsten zijn een belangrijk vorm van live-communicatie om mensen en bedrijven te verwelkomen, te binden aan de stad en mensen en bedrijven onderling te verbinden.
amsterdam inbusiness
amsterdam inbusiness is van oudsher gericht op het aantrekken en behoud van internationale bedrijven ten behoeve van de werkgelegenheid. Middels een nog vast te stellen nieuwe strategie wordt ingezet op werkgelegenheid, innovatie en duurzaamheid. Vanuit Amstelveen is en wordt verstrekt ingezet op relatiebeheer en het behoud van de aanwezige bedrijvigheid en innovatiekracht.
Amstelveen kent een mix van bedrijven uit diverse landen en heeft van oudsher een sterke band met Japanse bedrijven en internationale werknemers. Daarnaast kent de Indiase gemeenschap in Amstelveen een sterke groei en is inmiddels veruit de grootste internationale gemeenschap binnen Amstelveen. De snelle groei van bedrijven in de regio leidt o.a. tot een aanwas van meer internationals en kinderen. De keerzijde van de het succes en de aantrekkingskracht van de regio is de druk op de voorzieningen in de stad. Onder meer betreft het (inter)nationaal onderwijs. De toename van het aantal kinderen leidt bij diverse scholen tot wachtlijsten binnen vrijwel alle leeftijdsgroepen. Dit geldt nog altijd ook voor de International School of Amsterdam, die internationaal zeer hoog staat aangeschreven. De nieuwe internationale school Amity die in 2018 in Amstelveen zijn deuren opende, is dan ook een welkome aanwinst gebleken. Amstelveen biedt daarnaast meer vormen van internationaal en tweetalig onderwijs. Verdere groei van het aantal plaatsen voor leerlingen in het internationaal onderwijs is van belang om de verdere internationalisering en de economische groei van Amstelveen en de regio te faciliteren. Dit verlicht tevens de toenemende druk op het reguliere onderwijs vanuit internationals.
Noot: duurzaamheid (en circulaire economie) krijgt via een apart kopje aandacht binnen de programmabegroting.
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsruimte (m2) | 1 | 525.480 | |||
waarvan leegstaande bedrijfsruimte | 1 | 30.204 | |||
Kantoorruimte (m2) | 1 | 644.511 | |||
waarvan leegstaande kantoorruimte | 1 | 76.314 | |||
Winkelvloeroppervlak (m2) | 20 | 125.536 | 125.737 | 118.139 | 136.515 |
Vestigingen van bedrijven | 13 | 9.180 | 9.661 | 9.942 | 10.399 |
Bedrijven met 1 werkzame persoon (ZZP) | 13 | 6.512 | 6.977 | 7.046 | 7.406 |
In Amstelveen werkzame personen | 13 | 42.340 | 45.886 | 50.720 | 52.764 |