2.3.2 Schiphol
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Verminderen van de overlast van Schiphol (uitwerken Position Paper korte termijn) | 1.1 In overleg met Schiphol de voorgestelde maatregelen uit het Position Paper uitwerken en komen tot concrete afspraken | Uitvoering | |
2. Agenderen Luchthaven op zee (uitwerken Position Paper lange termijn) | 2.1 Visie over luchthaven op zee uitdragen in politiek Den Haag, binnen de regio en in de media in samenwerking met regio (belangen verenigen) | Uitvoering | |
3. Inzetten op verruiming van de lokale afwegingsruimte en maatwerk in het kader van de LIB. | 3.1 Lobby voeren als gemeente en in samenwerkingsverbanden. | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Geen gegevens.
Actuele beleidsontwikkelingen
Het Position Paper (vastgesteld in juni 2019) beschrijft de inzet van de gemeente Amstelveen op het Schipholdossier. Kernboodschap is dat door de groei van het vliegverkeer de balans tussen lusten en lasten in Amstelveen zoek is geraakt, hetgeen vraagt om een nieuw vergezicht: Amstelveen pleit voor een serieus onderzoek naar een vliegveld in zee. Zo kan de balans tussen leefbaarheid en werkgelegenheid vanuit de luchtvaart voor Amstelveen en de regio worden hersteld en ontstaan er nieuwe kansen voor ruimtelijke ontwikkeling. Ook op korte termijn zijn maatregelen nodig die de overlast verminderen. Amstelveen zet in op vermindering van het gebruik van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan, minder nachtvluchten, naleving van de ‘vierde-baanregel’, onderzoek naar de nieuwe startprocedure en onderzoek naar vermindering van de overlast door baanonderhoud.
Wij gaan over de inzet op korte en lange termijn rechtstreeks in overleg met Schiphol, politieke partijen in de Tweede Kamer en het ministerie in Den Haag. Daarbij zoeken wij bondgenoten in de regio waar die onze belangen ondersteunen. Met Schiphol is de afspraak gemaakt dat we de komende tijd een programma voor hinderbeperking en verbetering van de leefomgeving in Amstelveen uitwerken. We betrekken de voorgestelde maatregelen uit het Position Paper hierbij.
In haar kamerbrief van 5 juli 2019 heeft de Minister van I&W aangegeven dat Schiphol in ruil voor aantoonbare hinderreductie vanaf 2020 stapsgewijs kan doorgroeien tot 540.000 vluchten. Voor het langetermijnperspectief van de luchtvaart in Nederland in het bijzonder werkt het ministerie aan een Luchtvaartnota. Deze zal consequenties hebben voor het vliegverkeer op Schiphol en daarmee voor de leefbaarheid in Amstelveen. Het Position paper benutten wij als inhoudelijke basis om input te leveren op (conceptversies van) het stuk.
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Melders website www.bezoekbas.nl | 21 | 579 | 543 | 926 | 1.385 |