2.5.1 Ruimtelijke ontwikkeling, projecten en grondexploitaties
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Faciliteren en regie voeren op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. | 1.1 Voorbereiden van een koersdocument ten aanzien van de omgevingsvisie. | Uitvoering | |
1.2 Participatie op het koersdocument: ophalen wensen en behoeften op het gebied van de fysieke leefomgeving bij inwoners. | Raad | 2e helft | |
2. Voldoen aan de toekomstige Omgevingswet. | 2.1 Het voorbereiden van een omgevingsplan zodat bij inwerkingtreding van de Omgevingswet sprake is van een werkbare situatie. | Uitvoering | |
2.2 Het inventariseren en indien nodig opnieuw inrichten van ICT processen. | Uitvoering | ||
2.3 Het gefaseerd uitrollen van de nieuwe werkwijze werken conform de Omgevingswet. | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
Uitvoeringsprogramma VTH 2019-2020 | College | 1e helft |
Jaarrapportage SO 2019 vaststellen | College | 2e helft |
Actuele beleidsontwikkelingen
Ontwikkelingen Omgevingswet
Doelstelling van de Omgevingswet is onder andere om het proces om te komen tot een ruimtelijke ontwikkeling eenvoudiger en voorspelbaarder te maken voor initiatiefnemers en tevens sneller en met minder kosten tot een vergunning te kunnen komen. Voor de interne organisatie betekent dit een omwenteling in de manier van werken. Inmiddels is een transitieteam opgericht en wordt er hard gewerkt om onze organisatie en onze producten omgevingswetproof te maken. De Omgevingswet is per 1 januari 2021 van kracht.
Ruimtelijk beleid
De Structuurvisie Amstelveen 2015+ (2011) biedt het kader om voor de korte en langere termijn sturing te kunnen geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente. Amstelveen schept hiermee helderheid over de geambieerde ontwikkelingsrichting van de gemeente.
In het kader van de Omgevingswet is het verplicht om in 2024 over een Omgevingsvisie te beschikken. De voorbereidingen hiervoor zijn al gestart. Komende periode worden diverse bouwstenen opgeleverd, zoals de hoogbouwvisie, de woonagenda, de strategie werklocaties, de mobiliteitsvisie en de actualisering van het Ruimtelijk Ontwikkelingsperspectief. De beoogde groei van Amstelveen zal hierin worden meegenomen. Deze worden samen met andere vigerende en nieuwe beleidskaders samengevoegd tot een koersdocument dat nog deze raadsperiode zal worden voorgelegd. Dit document bestaat uit verschillende bouwstenen: een beschrijving van de historische ontwikkeling Amstelveen tussen 1900 en nu en de huidige kwaliteit van de fysieke leefomgeving (themagewijs: wat is er, wat is de kwaliteit ervan), Trends en ontwikkelingen, Bestaand beleid en nieuw beleid.
Het koersdocument zal worden gebruikt om het gesprek aan te gaan met de raad en de samenleving over de toekomst van Amstelveen. In de volgende raadsperiode wordt vervolgens de omgevingsvisie opgesteld.
Ruimtelijke projecten
Amstelveen wil regie voeren op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Dit is belangrijk om de schaarse ruimte te optimaliseren en ervoor te zorgen dat ruimtelijke projecten bijdragen aan de doelen die we met elkaar hebben gesteld. Daarvoor is in 2019 een aantal instrumenten ingevoerd (zelfbewoningsverplichting, doelgroepenverordening) en zijn doelen en kaders (hoogbouwvisie) gesteld met voldoende ruimte waarbinnen projecten tot ontwikkeling kunnen komen. Het ruimtelijk ontwikkelperspectief wordt daar in 2020 nog aan toegevoegd.
De markt is nog steeds goed. Desondanks zal het oude verdienmodel van grondexploitaties niet herstellen en blijft er druk staan op de inkomstenkant van de projecten. De nadruk in de ruimtelijke projecten ligt op transformatie en inbreiding, met voornamelijk faciliterend grondbeleid. Hierbij vindt kostenverhaal plaats en zijn grondexploitaties in principe financieel neutraal. Jaarlijks stelt de gemeenteraad de actualisering van de grondexploitaties vast, door middel waarvan de financiële kaders actueel worden gehouden. Komende jaren zal het transformeren van bedrijventerrein Legmeer en kantorenpark Kronenburg prioriteit houden.
Bestemmingsplannen
Amstelveen heeft haar grondgebied ingedeeld in tien gebieden en actualiseert met een tempo van één plan per jaar. Nu de actualiseringsplicht is komen te vervallen kijken we hierbij vooral naar wat noodzakelijk is om klaar te zijn voor de omgevingswet (2021). Komende periode zullen stappen gezet worden om de inrichting van het omgevingsplan vast te stellen en de benodigde software ten behoeve van het DSO in te richten.
Private kwaliteitsborging in de bouw
De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen heeft grote consequenties voor de vergunningverlening. Voor bouwwerken tot en met Gevolgklasse 1 komt de toets op het bouwbesluit voor bouwwerken per 2021 te vervallen. Toetsing en toezicht wordt overgelaten aan een onafhankelijke marktpartij.
Bouwleges
Door de hoogconjunctuur in de bouw verwachten wij in 2020 meer vergunningaanvragen dan normaal. Om blijvend te zorgen voor een snelle vergunningverlening binnen wettelijke termijnen is de organisatie flexibel ingericht zodat het dienstverleningsniveau op peil blijft.
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Vergunningen Wabo | 1 | 1.116 | 1.368 | 1.644 | 1.333 |
Afgehandelde meldingen Wabo | 1 | 475 | |||
Afgehandelde zaken Toezicht | 1 | 371 | |||
Afgehandelde klachten/verzoeken handhaving | 1 | 209 | 310 |