2.6.3 Communicatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Verbeteren/vernieuwen van digitale communicatie met burgers en andere groepen. | 1.1 Verder ontwikkelen webcare en monitoring, zodat er meer interactie met inwoners ontstaat. | Uitvoering | |
1.2 Betere kanaalsturing bij inzet social media voor doelgroepen gerichter te bereiken | Uitvoering | ||
2. Nieuwe vormen van participatie ontwikkelen om aansluiting met de samenleving te houden. | 2.1 Meer online-participatie om bereik en representativiteit te vergroten. | Uitvoering | |
2.2 Voortzetten stadsgesprekken via verschillende steekproeven (loting). | Uitvoering | ||
2.3 Participatie via social media | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Verbeteren digitale toegankelijkheid van gemeentelijke website Uitbreiden Engelse informatie gemeentelijke website | College | 2e helft |
2. Uitbreiding brieventraject om helder en begrijpelijk met inwoners te communiceren. | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
De wereld verandert sneller dan ooit en digitale communicatie speelt daar een belangrijke rol in. Communicatie is 24/7 geworden. Mensen delen informatie, discussiëren en ontwikkelen standpunten via allerlei digitale platforms. Ook issues ontwikkelen zich razendsnel.
Uitgangspunt van onze communicatie is dat inwoners en andere partijen tijdig en helder geïnformeerd zijn over gemeentelijke plannen, projecten en besluitvorming. Daarnaast weten inwoners de gemeente sneller te vinden en willen ze snel hun vragen beantwoord zien. Wij gaan mee met onze tijd en communiceren steeds meer digitaal, via meerdere kanalen. Social media zijn niet meer weg te denken in onze communicatiemix.
Al deze veranderingen vragen om een permanente alertheid en meer inzet van communicatie. Het is belangrijker dan ooit om voeling te houden met de samenleving, te weten wat er speelt en daar in onze communicatie op in te spelen. Omgevingscommunicatie krijgt een grote rol. Daarom moeten we blijven investeren in webcare en dit verder ontwikkelen.
Inwoners willen meer betrokken worden bij plannen die hun leefomgeving aangaan. Participatie met onze inwoners wordt steeds belangrijker, vooral met het oog op de Omgevingswet. Wij gaan de huidige participatiestructuur tegen het licht houden en zetten nieuwe, innovatieve (digitale) vormen van participatie in om meer inwoners bij onze stad te betrekken.
We staan voor grote opgaven op het gebied van bereikbaarheid (A9, Amstelveenlijn en Stadshart). De stad gaat komende jaren op de schop. Weerstand is niet weg te nemen, maar wel te beperken als we zaken tijdig en via eigentijdse middelen goed uitleggen aan inwoners en ondernemers en hen actief betrekken bij nieuwe ontwikkelingen. Dit gaat veel inzet vragen van communicatie. Dat neemt niet weg dat er ook andere zaken in de stad spelen die aandacht vragen, zoals de transformatie van het Sociaal Domein, de Omgevingswet en duurzaamheid.
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Paginaweergaven website | 1 | 1.079.656 | 1.040.966 | 1.297.175 | 1.863.997 |
Bezoekers website | 1 | 136.591 | 118.945 | 182.599 | 443.449 |
Volgers Facebook | 1 | 1.157 | 1.884 | 3.103 | 3.527 |
Volgers Twitter | 1 | 3.915 | 4.222 | 4.975 | 5.324 |