2.6.2 Dienstverlening burger
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- - collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- - actuele bestuurlijke actiepunten;
- - actuele beleidsontwikkelingen en
- - kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Vergroten van de digitale dienstverlening voor de burger. | 1.1 De aanvragen van alle producten online te ondersteunen. De online aanvragen worden aangesloten op de leveringsprocessen en de voortgang is online te volgen. | Uitvoering | |
2. De telefonische dienstverlening wordt verbeterd. | 2.1 Een klantcontact (volg) systeem met kennisbank installeren. Hierdoor hoeven inwoners nog maar 1x hun verhaal te doen. Betere bewaking van terugbelverzoeken. | Uitvoering | |
3. Een goede controle realiseren op de verhuisaangiftes om zoveel mogelijk fraude op te sporen en te voorkomen. | 3.1 Een controle systeem implementeren | Uitvoering | |
4. Verbeteren van de digitale communicatie met burgers en ondernemers. | 4.1 Door ontwikkelen webcare team binnen het KCC | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Geen gegevens.
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Ontwikkelen van actuele manier om nieuwe inwoners te verwelkomen passend bij het internationale karakter van Amstelveen. | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Groei economie en bevolking (areaal)
Door de gunstige economische ontwikkeling in onze regio neemt het aantal bedrijven en inwoners toe. Het Centraal Plan Bureau voorziet dat deze groei van de bevolking en van de werkgelegenheid in de Metropool Regio Amsterdam (MRA) zich de aankomende jaren voortzet. Het aantal (her) vestigingen vanuit het buitenland stijgt jaarlijks. Gevolg hiervan is ook dat er sprake is van een toename van werkzaamheden bij Publiekszaken. Denk hierbij aan de verwerking van de eerste inschrijvingen, verhuizingen, naturalisaties (incl. ceremonies), het doen van adresonderzoeken en het voltrekken van huwelijken. Door de internationalisering neemt de complexiteit van het werk bij Burgerzaken toe. Het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van gemeentelijke website met Engelstalige informatie wordt voortgezet.
Voorkomen adres- en identiteitsfraude (wettelijke taak)
De corebusiness van Burgerzaken verandert doordat de nadruk komt te liggen op de wettelijke taak “voorkomen van adres- en identiteitsfraude”. Voor onze dienstverlening richting afnemers en inwoners betekent dit dat Burgerzaken garant moet staan voor een optimale kwaliteit en veiligheid van onze Basisregistratie Personen (BRP). Adres-/identiteitsfraude en/of onjuiste identiteitsvaststelling opent de weg naar allerlei soorten uitkeringen en toeslagen. De aanpak van fraude is belangrijk voor inwoners en bedrijven want de impact van identiteitsfraude is enorm, zowel materieel als immaterieel. Ook voor de Overheid is het belangrijk dat hierop wordt ingezet, zowel financieel gezien (uitkeringen en andere voorzieningen worden stopgezet) als voor wat betreft de veiligheidsaspecten.
Burgerzaken pakt deze taken op in samenwerking met diverse interne- en externe partners zoals gemeenten, politie, woningcorporatie, Koninklijke Marechaussee (KMAR), Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM) en Openbaar Ministerie (OM).
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Inwoners | 1 | 87.187 | 88.609 | 89.321 | 89.904 |
Huishoudens | 1 | 40.778 | 41.165 | 41.268 | 41.264 |
% Inwoners met een migratieachtergrond | 1 | 37,2% | 37,7% | 39,2% | 40,8% |
Rijbewijzen | 1 | 6.220 | 8.042 | 9.738 | 9.756 |
Paspoorten | 1 | 11.604 | 12.345 | 12.752 | 11.488 |
Contacten voor producten | 1 | 99.393 | 102.349 | 105.995 | 100.012 |
Bezoekers | 1 | 109.851 | 113.066 | 116.473 | 109.819 |
Telefonische contacten callcenter AA Amstelveen algemeen | 1 | 179.138 | 156.189 | 153.579 | 165.553 |
Telefonische bereikbaarheid | 1 | 93% | 95% | 94% | 93% |
Telefonische contacten Belastingen Amstelland | 1 | 22.863 | 34.925 | 38.389 | 27.748 |
Afgehandelde bezwaarschriften | 1 | 368 | 357 | 416 | |
Klachten | 1 | 168 | 168 | 352 | 463 |