3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Fiscaliteit

Vennootschapsbelastingplicht (Vpb)
In 2018 is een openingsbalans per 1 januari 2016 opgesteld, op basis van de toen afgestemde berekeningswijze. Dit heeft een voorlopige aanslag VPB 2016 van € 6.500 tot gevolg gehad.

De belastingdienst heeft een vaststellingsovereenkomst (VSO) voor het belaste gemeentelijke grondbedrijf opgesteld die afwijkt van de gehanteerde berekening. Indien alle onzekerheden bekend zijn wordt deze veranderde berekeningswijze doorgerekend en wordt bepaald of de gemeente Amstelveen een VSO grondbedrijf ondertekent. De gemeente Amstelveen is bezig om een afstemmingsbrief op te stellen om zo te komen tot een VSO. De impact van de afwijkende berekening  is nog niet financieel in te schatten.

Voor de verkoop van reststromen van afval geldt dat een VSO nog onderhanden is. Wel is aangegeven dat indien de gemeente de verkoop van reststromen afval zelf doet of laat verkopen voor eigen rekening in risico, zij over de overschotten VPB dient af te dragen. De overschotten worden daarbij fictief bepaald met een fictieve winstmarge van circa 1 procent.

De reclame-inkomsten zijn landelijk nog het grootste discussiepunt met materieel belang. De ontwikkelingen geven aanleiding deze mee te nemen in de aangifte Vennootschapsbelasting.

In afwachting van de VSO hebben we voor de jaren 2017, 2018 en 2019 voorlopige aanslagen ingediend en betaald om ongewenste boetes/belastingrente te voorkomen.

Actualisering van reeds bestaande en nieuwe bouwgrondexploitaties met een hoger opbrengstpotentieel hebben een directe invloed op een eventuele VPB last in de toekomst en zijn in het financieel meerjarenperspectief verwerkt. Bij de actualisatie van de grondexploitaties per 1-1-2019 is rekening gehouden met een hogere VPB last in de meerjarenramingen van de grondexploitaties.

BTW-sportvrijstelling
Het recht op vooraftrek van BTW die aan gemeente in rekening is gebracht over de kosten die toerekenbaar zijn aan het ter beschikking stellen van sportaccommodaties vervalt ingaande 2019. De rijksoverheid zal gemeenten voor dit nadeel compenseren via de nieuwe specifieke-uitkering Sport (SPUK). De gemeente heeft een  aanvraag ingediend voor alle BTW belaste kosten. Landelijk is er meer aangevraagd (€ 228 miljoen) dan er budget is (€ 152 miljoen), wat zou betekenen dat de gemeente minder gecompenseerd wordt dan verwacht. Het is nog onduidelijk hoe groot het financieel nadeel zal zijn.

AmstelveenSport BV kan in deze regeling haat btw deels gecompenseerd krijgen door een beroep te doen op de subsidieregeling stimulering Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties (BOSA). Omdat niet alle (btw-)kosten voor deze subsidie in aanmerking komen, wordt AmstelveenSport BV met een financieel nadeel geconfronteerd.

In de gevallen dat de gemeente gebouwen en accommodaties BTW belast verhuurt is BTW op verbouwingskosten terug te vorderen. Voorwaarde hierbij is dat de verhuur gedurende een periode van 10 jaar voor 90% belast plaatsvindt. Indien deze BTW belaste verhuur in de werkelijkheid minder mogelijk blijkt, bestaat er een risico dat eerder teruggevorderde BTW moet worden terugbetaald.

BTW samenwerking AA
Aalsmeer krijgt te maken met extra BTW-kosten, met name door de lagere invlechting van de G2 in de organisatie AA. Dit samenwerkingsverband Aalsmeer/Uithoorn zat bij aanvang niet in de samenwerking en is later daaraan toegevoegd (op verzoek van Aalsmeer). Structureel gaat het volgens de huidige inzicht om een claim van afgerond € 0,1 miljoen. Dit is het structurele bedrag vanaf 2019. Daarnaast speelt een incidenteel bedrag van enkele tonnen als het gaat om een naheffing over achterliggende jaren. Amstelveen heeft bij de aftrap van de samenwerking 50% van het toen bekende BTW nadeel meebetaald. Aalsmeer verwacht ook in de onderhavige meerkosten een 50% bijdrage van Amstelveen. Amstelveen beziet deze post als onderdeel van het lopende zakelijke geschil en heeft hiervoor geen apart bedrag in de begroting opgenomen.